انجام پایان نامه

درخواست همکاری انجام پایان نامه  بانک مقالات رایگان انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

|

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه بررسی سه  مقوله تبلیغات ، لباس ، مد

انجام پایان نامه|بررسی سه  مقوله تبلیغات ، لباس ، مد

چکیده:
این پایان نامه به چهار فصل تقسیم بندی شده است که به ترتیب در فصل اول در ابتدا تاریخچه کوتاهی از لباس و مختصری از نحوۀ پوشش در قرنهای 17، 18 و 19 مورد بررسی قرار می گیرد که در پی آن جریان های هندی قرن 19 به بعد را تا به امروز بسیار کوتاه و خلاصه بررسی خواهیم کرد و اینکه تا به چه حد و لباس از این جریانات تحت تأثیر قرار گرفته اند در فصل دوم بطور کامل تمامی جزئیات لباس و طراحی آن در سالهای اخیر دهه به دهه مورد بررسی قرار می گیرد در فصل سوم اصل ارتباط، هنر تبلیغات و ارتباط آن با دنیای مد شرح داده خواهد شد و در فصل چهارم گزیده ای از ارتباط مد و طراحی لباس با شاخه های مختلف هنر ارتباط تصویری (گرافیک) و ابزار آن بررسی می گردد.









عنوان                                    صفحه
مقدمه
فصل اول: تاریخچۀ لباس
    1ـ1ـ مسئله
        1ـ1ـ1ـ مد چیست؟
        1ـ1ـ2ـ مختصری از مد در قرون 17، 18 و 19
    1ـ2ـ مختصری از سبکهای هنری
        1ـ2ـ1ـ سبک امپرسیونیسم
        1ـ2ـ2ـ سبک سمبولیسم
        1ـ2ـ3ـ سبک تزئینی گیاهی و سبک جوانی
        1ـ2ـ4ـ سبک موویسم
        1ـ2ـ5ـ سبک کوبیسم
        1ـ2ـ6ـ هنر انتزاعی
        1ـ2ـ7ـ سبک فوتوریسم
        1ـ2ـ8ـ هنرهای تجسمی و عکاسی
        1ـ2ـ9ـ سبک کوبیسم
        1ـ2ـ10ـ سبک دادائیسم
        1ـ2ـ11ـ سبک سورئالیسم
        1ـ2ـ12ـ هنر پاپ
        1ـ2ـ13ـ هنر مفهومی
فصل دوم: نگرشی به مد درسالهای 1900 تا 1990
    2ـ1ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1910 ـ 1900
    2ـ2ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1920 ـ 1910
    2ـ3ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1930ـ 1920
    2ـ4ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1940ـ 1930
    2ـ5ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1950ـ 1940
    2ـ6ـ  تاریخچۀ مد در سالهای 1960ـ 1950
    2ـ7ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1970ـ 1960
    2ـ8ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1980ـ 1970
    2ـ9ـ تاریخچۀ مد در سالهای 1990ـ 1980
فصل سوم: اهمیت تبلیغات در مد
    3ـ1ـ تعریف تبلیغات
    3ـ2ـ انواع تبلیغات از جهت نوع ارتباط
        3ـ2ـ1ـ تبلیغات مستقیم
        3ـ2ـ2ـ تبلیغات غیرمستقیم
    3ـ3ـ تبلیغات بازرگانی
        3ـ3ـ1ـ تعریف تبلیغات بازرگانی
        3ـ3ـ2ـ تبلیغات بازرگانی در جهان
        3ـ3ـ3ـ تبلیغات بازرگانی در ایران
    3ـ4ـ تبلیغات تجاری
        3ـ4ـ1ـ تعریف تبلیغات تجاری
        3ـ4ـ2ـ ابزار تبلیغات تجاری
فصل چهارم: مد و گرافیک
    4ـ1ـ گرافیک چیست؟
        4ـ1ـ1ـ تاریخچۀ گرافیک
        4ـ1ـ2ـ پیدایش و ظهور گرافیک نوین
        4ـ1ـ3ـ هنر گرافیک در ایران
    4ـ2ـ مد و گرافیک
        4ـ2ـ1ـ چه کسی مد را قانون گذاری می کند
    4ـ3ـ گرافیک و شاخه های آن در ارتباط با مد
        4ـ3ـ1ـ برچسب ها و علائم تجاری و مد
        4ـ3ـ2ـ پوسترهای تبلیغاتی
            4ـ3ـ2ـ1ـ مد و پوستر
        4ـ3ـ3ـ تصویر سازی و مد
        4ـ3ـ4ـ عکاسی و مد
            4ـ3ـ4ـ1ـ عکاسی مد در آغاز قرن بیستم
            4ـ3ـ4ـ2ـ تاثیرگذاری عکاسان روی مد
            4ـ3ـ4ـ3ـ عکاسان معروف مد
            4ـ3ـ4ـ4ـ تنزل عکاسی مد
•    نتیجه گیری
•    گزارش کار عملی
•    تصاویر کار عملی
•    فهرست منابع و مآخذ
•    فهرست منابع تصویری
•    تصاویر مربوط به فصلها
 
مقدمه
لباس پوشیدن، شأنی از شئون انسان است و پدیده ای که تقریباً به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیایی امروزین زمین، گسترش دارد. این پدیده با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می توان آن را از دیدگاههای مختلفی از قبیل روانشناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه شناسی، مذهب، قانون، تاریخ، جغرافیا مورد مطالعه قرار داد و برای یافتن پاسخی به این گونه پرسشها به جستجو برآمد که:
چرا انسان لباس به تن دارد؟
چه رابطه ای میان نوع لباس انسان و خصوصیات روانی او وجود دارد؟
چه ارتباطی میان وضع مالی و طبقه اقتصادی یک انسان با نوع لباس او برقرار است؟
گروههای مختلف اجتماعی یک جامعه چه لباسهایی می پوشند؟
مذاهب مختلف در باره لباس چه گفته اند؟
و ....
پیداست که پاسخ به هر یک از این پرسشها و دیگر پرسشهای متعدد مشابه آن، محتاج بحثهای مفصل و فرصتهای طولانی است. از مجموع تحقیقاتی که به عمل آمده، مسلم شده که لباس دست کم پاسخگوی سه نیاز آدمی است؛ یکی اینکه او را از سرما و گرما و برف و باران حفظ می کند دیگر اینکه در جهت حفظ عفت و شرم به او کمک می کند و بالاخره به او آراستگی و زیبایی و وقار می بخشد.
لباس را می توان به تعبیری «خانه» و درست تر بگوییم «خانه اول» هر کس دانست. لباس، خانه اختصاصی تر انسان است چون هر فرد نخست در لباس خود سکونت دارد و بعد در خانه اش، و از این قرار است که می توان گفت، همه ما به جهت لباسی که به تن داریم، خانه بدوشیم.
منشاء اصلی لباس، چنان که گفتیم؛ نیاز به محفوظ ماندن، عفیف ماندن و زیبا ماندن است، اگر به گروههای گوناگون اجتماعی نظر افکنیم. می بینیم که لباس زنان، مردان و کودکان با یکدیگر متفاوت است پوشش روستائیان با شهرنشینان فرق دارد. در شهر نیز زنان خانه دار، لباسی متفاوت با لباس زنان کارمند به تن می کنند و اصناف و صاحبان حرفه های گوناگون نیز به تناسب کار خویش لباس خاصی دارند. طبقات مختلف اجتماع نیز بسته به وضع اقتصادی و درآمد خود لباسهای گوناگون می پوشند و شرایط اقلیمی هر منطقه نیز بر نوع لباس مردم آن تأثیر می گذارد.
لازم است مقصود خود را از «فرهنگ» بیان کنیم. فرهنگ در نظر ما و به تعریف ما، عبارت است از کلی ترین بینش و نگرشی که یک جامعه نسبت به جهان دارد. این بینش و نگرش همان معنایی است که آن جامعه برای هستی و انسان قائل است و به اندازه ای کلی و جهانشمول است که همه ارزشها و روشهای خود واجتماع را در بر می گیرد.
ما معتقدیم که «جهان بینی» هر قوم در شکل و کیفیت بسیاری از جنبه های محسوس و ملموس زندگی آن قوم، تأثیری قومی دارد. جهانی که مردم می سازند و در آن زندگی می کنند تا اندازه زیادی تحت تأثیر جهان بینی آنان است. جوامع مختلف بسته به اینکه نسبت به هستی چه بینشی داشته و چه معنایی برای زندگی قائل باشند چه ارزشهایی را برجهان حاکم بداند، سبک و اسلوب خاصی در ساختن شهر، خانه پوشیدن لباس و نظایر آن خواهندداشت.
رابطه لباس و فرهنگ به اندازه ای قوی است که وقتی یک خارجی و یا غریبه وارد محیطی می شود علامتی که او را می شناساند همان لباس اوست. گویی انسانها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هر کس به زبان لباس خویش خود را معرفی می نماید که من کیستم از کجا آمده ام و به چه دنیایی و چه فرهنگی تعلق دارم. سخن بر سر این مطلب است که اختلاف بین تن پوش مردم جوامع مختلف گذشته از خصوصیات جغرافیایی، اقلیمی و عوامل اجتماعی، اقتصادی ـ ناشی از فرهنگ و جهان بینی آن جامعه نیز هست. انسان بسته به اینکه برای جهان چه معنایی قائل باشد لباس پوشیدنش تفاوت دارد. لباس انسان، نخست تابع فرهنگ جامعه اوست و سپس تابع سلیقه او.
طی سالهای رشد و تکامل هنر، اندیشه و افکار نوین صاحب نظران پیش زمینه سبکها و نگرشهای گوناگون شده که پیامد آن عرصه دستاوردهای نوین هنری بوده است. به این ترتیب روند تحول هنر با ابهام گیری نسلهای بعدی از بنیانگذاران و پیشروان سبکهای هنری و مطالعه افکار آنها پایه ریزی شد و همگام با شیوه های جدید ارائه شده ادامه پیدا کرد.
سبکهای نوین با نگرش و بازتاب خاص مردمی روبرو می شد که طبق عادت و علاقه شخصی با هر چیز نوینی به مقابله می پرداختند و سعی در دگرگونی آن می نمودند از این رو افکار جامعه بشری نیز بی تأثیر در راهبری سبکهای پایه ریزی شده نبود گذشته از تفکر و نگرش نیز بی تأثیر در راهبری سبکهای پایه ریزی شده نبوده است. گذشته از تفکر و نگرش بشر کنجکاوی و خلاقیت او باعث پیدایش تکنولوژی و صنعت به بشر این امکان را می داد که تخیلات و طرح های خویش را به مرحله اجرا در آورد. در این راستا نحوه رنگ پوشاک و خوراک مردم با توجه به تنوع طلبی و گرایش به زیبایی همواره دستخوش دگرگونی و تحول بوده است.
لذا تغییرات در شیوه پوشش و یا به عبارتی مد بی تأثیر از تحولات دنیای هنری نمی باشد چه بسا که تغییرات آن جزو ملموس ترین تغییرات در زندگی روزمره می باشد.
در طی زمانهای مختلف مدهای جددیی ارائه شده طبق روش خاصی به تمامی دنیا عرضه می شد و آن را همه گیر می نمود. زمانی مهمترین این روشها، تجارت افرادی بوده است که از تنوع طلبی انسانها استفاده می کردند و لباس های رایج در میان ملتی را به گروهی دیگر در جای دیگر عرضه می کردند و به این شکل هر پرسش جدیدی به نحوی همه گیر ارائه می شد.
با پیدایش دستاوردهای نوین بشری و پیشرفت تکنولوژی ارائه مد از طریق رسانه های گروهی و بخصوص مجلات مد رواج بیشتری پیدا کرد. لذا با توجه به نیاز شدید جامعه و علاقه مردم، پوشش پایه گذاران مد روز به روز در حال پیشرفت و ارائده مدهای جدیدی شد از این رو عده صاحب نظران مد همواره رو به فزونی است. اما آنچه مسلم است اینکه در طی صد سال اخیر انسانها نیز با توجه به علاقه و نیاز خویش بخصوص در زندگی ماشینی کنونی در پیدایش مد به نحوی سهیم بوده اند. به دلیل تربیت که به علت تغییر و دگرگونی در نحوه زندگی و پیشرفت تکنولوژی جامعه به لباس های ساده و راحت گرایش زیادی پیدا کرد و طی زمانهای متمادی لباس های مجلل و حجیم گذشتگان به شکل ساده و کم حجم سدتخوش تغییرات زیادی شد اما از آنجایی که بشر در عین راحت طلبی تنوع طلب نیز می باشد. هر ساله چند سری مدلهایی جدید توسط خلاقان مد ارائه می شود. لذا می توان گفت هر مد پس از حدود 30 سال مجدداً با تغییراتی جزئی ارائه می شود. بعبارتی تحول لباس در یک چرخ تکرار، ارضا کننده تنوع طلبی افراد می گردد.
در این میان نباید از رابطه تنگاتنگ هنرهای دیگر با مد چشم پوشی کرد که از مهمترین آنان می توان هنر ارتباط تصویری (گرافیک) را برشمرد که طی سالهای گذشته همگام با مد حرکت خود را آغاز نموده و به بهترین نحو ادامه می دهد.
این ارتباط زمانی محسوس گردیده که فرهنگ و مد تماماً جای خود را تثبیت نمودند و مد از مهمترین مسائل روزمره مان گشت در اینجا بود که در کنار پیروی از مد ناخودآگاه هنرهای تصویری نیز جایگاه خود را در این میان یافتند و تا به امروز در اشکال مختلف در کنار مد ظاهر گشته اند.
امروزه طراحان گرافیک تمامی تلاش خود را برای بهتر ساختن شرایط و امکانات برای پیشبرد مد انجام می دهند و در این بین از کلیه زیرمجموعه های خود نظیر پوستر، بسته بندی، مارک، عکس و ... بهره می گیرند.
پوسترهایی که شاید در نگاه اول بسیار عادی و معمولی جلوه کنند. اما برای طراحان آن هیچ هدفی بالاتر از به تصویر کشیدن مد در زیباترین حالت برای بالابردن فروش آن کالا نبوده است. تصاویری از اشخاص با لباسی خاص برای دنبال کردن هدفی خاص.
مطالب آورده شده در این تحقیق نمایانگر این است که طراحان گرافیکی همواره در کنار لباس به همراه هنرهای خود درخشیده اند، افرادی که از مارک درون لباس تا بسته بندی آنها در پاکت خرید ارتباط مستقیمی دارند در واقع هنرهای گرافیکی کمک می کنند تا لباسها جلوه ای زیباتر در نظر مشتری بدست آورند لذا در فروش از اهمیت بسزایی برخوردار خواهند بود.
تاریخچه لباس
از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است، هرکس این دین را نسبت به خویش احساس می کند که ظاهر خود را به خوش آیندترین شکل ممکن عرضه کند. بنابراین پوشاک باید رنگ و طرحی هنرمندانه و زیبا داشته باشد و هم آهنگ با شرایط و محیط و باب روز باشد.
مصائب وارد بر کشور فرانسه در سال 1940، توقف موقت ارسال طرحهای فرانسوی برای زنان آمریکا را در پی داشت که خود موقعیتی مناسب برای طراحان آمریکایی فراهم آورد تا مهارت و خلاقیتهای خود را در این عرصه به نمایش گذارند. آنان به موفقیتهایی نیز نایل آمدند، ولی حاصل کارشان اعتبار و وجهه طرحهای مشهور فرانسوی را به دست نیاورد.
استعدادهای فوق العاده ای که سالها در اقتباس و کپی کردن به کار رفته بود در مسأله خلاقیت به کار افتاده برای آنکه بتوان جای طراحان فرانسوی را گرفت به زمانی طولانی نیاز است، و پذیرش هر موقعیتی با اکراه همراه خواهد بود. امید است که مسأله تولید پارچه هایی «انحصاری» به همت سازندگان پارچه های با کیفیت عالی آمریکا به آسانی حل گردد.
در حالی که حفظ ارتباط با لندن، بهره گیری از مدهای پوشاک مردانه را امکان پذیر می سازد. محدودیتی که ایالات متحده، در باره «کت و شلوار ویکتوری» و بالاپوش اعمال می کند، طراحان لباس مردانه را وادار خواهد ساخت تا دوران ساخت این جنگ را پشت سر بگذارند.
تسلط آلمان بر فرانسه به مدت بیش از چهار سال «قطع ارتباط میان پاریس و دیگر نقاط جهان را موجب گردید. این چهار سال طراحان آمریکایی را وادار ساخت تا روی پای خود بایستند، و با تکیه بر نیروی خود، علی رغم محدودیت های اعمال شده توسط قانون 85 ال1 واشنگتن، در باره طرح و جنس پوشاک، لباسهایی زیبا و قابل استفاده تولید کنند. «مزون هات»2 در جریان تهیه لباس های مراسم «روز استقلال» آمریکا و استعداد خلاق خود در ادامه طرحهای فرانسوی بروز داد. با وجود دوران «اشک و خون و رنج» و کمیابی جنس، برادران انگلیسی شجاع ما همچون گذشته، تولیدات و نیز چند تن از دوزندگان و مدلهای برجسته خود را برای ما فرستادند.
اکنون در سال 1948، دریافته ایم که پاریس، در میان همسایگان نزدیک همچنان مشعل دار طرحهای تازه لباس است. گرچه طراحان برجسته لندن، نیویورک و کالیفرنیا، نیز به خلق آثار خود مشغولند و هر یک از مراکز طراحی، الهام بخش دیگران می گردد.
پس از جنگ جهانی دوم و گسترش همکاریهای بین المللی، مد نیز قلمروی جهانی یافت. ده سال از تحول انقلابی مد لباس زنان اروپا توسط «کریستین دیور»3 خالق «جلوه های نو»4 گذشته است. او زنان را در هاله ای از زیبایی و زنانگی قرار داد و تا سال 1975، که نابهنگام زندگی را بدرود گفت، طراحی برجسته و خلاق و رهبر مد فرانسه بود.
در سال 1951، طراحان و خیاطان برجسته ایتالیایی نیز، قدم در این راه نهادند و آثار خود را به طور گروهی و به نحوی ارزنده در شهر فلورانس به نمایش گذاردند.
در سال 1956، شهر ونیز یک نمایشگاه بین المللی در «پالازوگراس»1 قرن هجدهم برپا ساخت که یادآور این بود که در همین شهر قرون وسطایی، برای نخستین بار لباسهای جدید جانشین لباسهای سنتی شد. لباسهای راحت و شاد طراحان ایتالیایی بسیار خواستنی بود، در حالی که لباسهای زیبای رقص آنها، طرح و غنای لاتنی را داشت. معرف اسپانیا در این عرصه، «کریستوبال بالن سیاگا»2 هنرمند واقعی بزرگی، که مجموعه لباسهای خود را در پاریس و در کشورش به نمایش گذارد و «پدرو رودریگز»3 طراح مشهور این سرزمین بودند. طراحان برجسته ایرلندی نیز، با لباسهای نظیر تهیه شده از تویید، کتان، تور دستباف، پا به عرصه گذاشتند. نفوذ هنری لباسهای روستاییان اتریشی و آلمانی ناحیه تیرول4 به پوشاک برون شهری رنگ و روی خاصی بخشید. از مونیخ طرحهای غیرمتعارفی عرضه شد که بویژه برای آمریکایی هایی که در حومه شهر زندگی می کردند، راحت و مناسب بود. از خاور دور، ساریهای دستباف بی نظیر، لباسهای کیمونو و پیراهنهای راسته وارد مد غربی شد و بالاخره طراحان برجسته خودمان که جلوه آمریکایی را عرضه کردند در نمایشگاه بین المللی و نیز اروپاییان فریفته لباسهای شب روستایی آمریکایی که برایشان تازگی داشت شدند.

 

انجام پایان نامه

 

 

 

برای دیدن ادامه مطلب از لینک زیر استفاده نمایید

 


سفارش پایان نامه

نقشه