انجام پایان نامه

درخواست همکاری انجام پایان نامه  بانک مقالات رایگان انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

|

انجام پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه | بررسي مفهوم در عناصر تصويري پوستر هاي مکتب لهستان 107 ص

پایان نامه 



چکيده
اين پايان نامه تحقيقي است درباره بررسي مفهوم در عناصر تصويري پوستر هاي مکتب لهستان با توجه به اين امر که کشور لهستان از نظر وسعت و جمعيت در بين کشورهاي منطقه، رتبه اول را دارد و همچنين به علت موقعيت جغرافيايي به قلب اروپاي شرقي معروف ميباشد، اين مسئله باعث شده است تا بيش از سايرکشورها تحت تاثير حوادث سياسي- اجتماعي روزگار خود باشد.
طبيعي است که اوضاع سياسي- اجتماعي هر کشور تاثير مستقيمي بر روي تمامي ابعاد جامعه ي خود دارد، در لهستان نيز شاهد هستيم که چگونه هنرمندان اين کشور تحت تاثير اتفاقات سياسي- اجتماعي محيط خود به خلق آثار هنري پرداخته اند.
نکته جالب توجه درباره ي اين هنرمندان اين است که آنها براي بيان عقايد خود و ارتباط برقرار کردن با مردم جامعه، پوستر را وسيله ي مناسب يافتند و به اين روش و با خلق پوستر هايي در زمينه هاي مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار ميکردند. در اين رساله به بررسي عوامل موثر در به  وجود آمدن مکتب پوستر لهستان و سپس عناصر هنري هنرمندان آن دوره به آن پرداخته اند، تجزيه و تحليل ميگردد.
 
مقدمه
چرا پوستر هاي لهستان تا اين حد متفاوت هستند؟
اين سوالي بود که پس از رفتن به نمايشگاه اديان توحيدي (1385) و ديدن آثار واسيلوفسکي در ذهنم شکل گرفت و بعد از اين نمايشگاه نيز بيشتر در اين مسئله ريز بين تر شديم و به بررسي پوستر ها و عناصر تصوير شکل گرفته از آنها پرداختيم. گويي اين پوستر ها با مخاطبان صحبت ميکنند و درد و رنج هاي زندگي بشري را با مخاطبان شريک ميشوند و چرا اين پوسترها اينقدر محزون و غم انگيزند؟
اين سوالات مقدمه اي شد که ببينيد که هنرمندان لهستاني چگونه از عناصر براي بيان مفاهيم استفاده ميکنند؟ فرض را بر اين مي گيريم که دليل شرايط خاص سياسي- اجتماعي حاکم بر کشور لهستان به خصوص در آن دوره هنرمندان به سبک خاصي براي بيان مطالب روي آوردند که بازتاب همه کاستي ها و رنج ها و اندو هاي موجود در جامعه بود.
آنها با تمثيل هايي برگرفته از فرهنگ و داستان هاي بومي خود با مردم حرف مي زدند و از آنها مي خواستند بر گفته هاي آنان تامل و تفکر کنند و دراين راستا از نقوش انساني بسيار فراوان استفاده کرده اند. بررسي مکتب لهستاني از نظر علمي ميتواند در شناخت ما به يکي از بزرگترين و موثر ترين مکاتب گرافيک جهان معاصر کمک شايان ذکري بنمايد.
شناخت اين هنرمندان و مکتب لهستان مي تواند تاثير بسزايي روي نسل حاضر گرافيک ايران و نسل آينده داشته باشد. مکتب لهستان همواره مورد توجه دانشگاه هاي معتبر هنري دنيا و اساتيد آنها قرار داشته است.
 
روش تحقيق
اين پژوهش با دو شيوه کتابخانه اي (مروري) و مشاهده اي( همراه با چک ليست-پرسشنامه) به انجام رسيد با توجه به اين امر که کشور لهستان در قرن بيستم درگير مسائل اجتماعي- سياسي بوده و هنرمندان لهستاني در تمام گرايش ها به شدت تحت تاثير اتفاقات جامعه خود بوده اند، در نتيجه در ابتدا به بررسي زمينه ي مسائل اجتماعي – سياسي کشورهاي بلوک شرق و سپس لهستان پرداخته شده به اين منظور با مراجعه به سفارت لهستان، کتاب هاي مربوطه را جمع آوري و بعد از مطالعه مطالب، قسمت هاي مورد نظر را خلاصه نويسي شدند، که در فصل اول به آن پرداخته شده است. در قسمت تحقيق مشاهده اي، ابتدا آثار 29 هنرمند از مکتب لهستان، و مشاهده حداقل 20 اثر در هر يک از آنها مورد بررسي قرار گرفت.
جمع آوري پوستر ها از کتب چاپ شده و همچنين سايت هاي اينترنت انجام شده است.

ابزار پژوهش و شيوه اجرا:
ابزار پژوهش در اين تحقيق پرسشنامه اي است که براي دستيابي به اهداف پژوهش طراحي شده است و اين پرسشنامه ابتدا محدوده پوستر مورد مطالعه، بررسي شده و در دو دسته مستطيل عمودي و افقي مورد سوال قرار گرفت. سپس انواع نشانه هايي که در اين پوستر ها قرار دارند، مورد بررسي قرار گرفتند اين نشانه ها شامل، نشانه هاي نوشتاري يا نشانه هاي زباني ميباشند. انواع نوشتاري که سه هنر رايتينگ و کاليگوانيک و تايپوگرانيک مي باشد.با توجه به پرسش فوق، سوال نوع نشانه ي غالب (زباني يا تصويري) شکل گرفت.
پس از روشن شدن اين پاسخ، به روش بازنمايي نشانه هاي تصويري پرداخته شده است. روش باز نمايي در اين پرسشنامه به سه گروه تقسيم شده است که شامل طراحي گرافيک و تصوير سازي و عکس ميباشد. تمرين اين تحقيق از طراحي گرافيک تصاوير فيگوراتيو و ساده شده ميباشند.
منظور از تصوير سازي آن است که در آن طراح براي بيان موضوع خود وارد جزئيات شده و به داستان پردازي پرداخته است و استفاده از عکس و تکنيک هاي مربوط به عکس را که واضح و آشکار ميباشد.
پس از اين، نقوش استفاده شده در اين پوستر ها دسته بندي شدند اين دسته بندي با توجه به عناصر موجود در پوستر ها به پنج گروه صفتي، معماري، فرهنگي، تزئيني، طبيعي تقسيم شدند و به دليل گستردگي نقش سايه هاي طبيعي، نقوش انساني، حيواني و گياهي و جمادات به عنوان زير مجموعه گروه طبيعي مجدداً تقسيم بندي شد. در اين تحقيق منظور از نقوش صفتي، اشيايي است که ساخت دست انسان باشند مثل دوربين، عينک و .....
پس از دسته بندي نقش مايه ها، نقوش تصويري غالب مورد سوال و دسته بندي قرار گرفتند.
 
هنر پوستر در لهستان
-آشنايي با کشور هاي بلوک شرق
- آشنايي با مسائل سياسي، اجتماعي و جغرافيايي لهستان
- راهنمايي زبان لهستاني
- وضعيت لهستان در جنگ جهاني دوم
- هزينه هاي جنگ براي لهستان
- لهستان پس از جنگ جهاني دوم
- ويژگي هاي فرهنگي لهستان
- ادبيات / موسيقي/ نقاشي
- هنر پوستر از پيدايش تا اواسط 1970
- مکتب لهستان
 
بلوک شرق « مروري بر تاريخچه مسائل سياسي و اجتماعي کشورهاي بلوک شرق»:
گر چه اتحاديه جماهير شوروي و ايالات متحده در طي جنگ جهاني دوم با يکديگر هم پيمان بودند و در کنار هم مي جنگيدند، اما سيستم سياسي آن ها از هم جدا و به عبارتي کاملاً جبهه اي مخالف هم داشت.
در سال 1949 ايالات متحده پيمان ناتو را براي جلوگيري از گسترش کمونيسم شوروي تشکيل داد و دو ابر قدرت علاوه بر جنگ در کره، ويتنام و افغانستان با جنگ تبليغاتي، جاسوسي و نظامي نيز داشتند.
در آن زمان اتحاد جماهير شوروي با سياست هاي کمونيستي توسط ژوزف استالين  (1953-1879) اداره ميشد و شهروندان شوروي در اردوگاه هاي کار اجباري و در وضع فجيهي زنداني بودند و نمونه بارزي از يک حکومت ديکتاتوري و بسته بود.
پيروزي ارتش شوروي در جنگ جهاني دوم قدرت شوروي را به قلب اروپا منتقل ساخت. در مناطقي که ارتش آنها را اشغال کرده بود، شوروي دولت کمونيستي ايجاد کرد که ميتوان از آن جمله لهستان، چکسلواکي، مجارستان، روماني، بلغارستان و آلمان شرقي را نام برد. سيستم کمونيستي توسط پليس مخفي با استفاده از زندان، اردوگاه هاي اجباري و شکنجه و اعدام به شدت اعمال ميشد. حاکمان دولت اين کشورها به مردم خود خدمت نميکردند، بلکه به حزب کمونيست خدمت ميکردند و مردم در وضعيت فيجع و بدي زندگي ميکردند.
سپس نشانه هاي نوشتاري را به سه دسته تايپي و دستنويس و ترکيبي تقسيم کرده و بعد از آن با آناليز رنگ هاي موجود در پوستر پرداخته شد. با توجه به مشاهده پوسترهاي انتخابي، مشخص شد که هنرمندان مکتب لهستان از پس زمينه مجزا و يکپارچه استفاده ميکنند که در بعضي از آثار هيچ مرز مشخصي بين اثر و پس زمينه پديدار نيست. در پايان هر طرح به طور مجزا بررسي شد و کليه طراحان نيز يک جامعه آماري کلي را شکل دادند.
تقسيم آلمان:
قدرت هاي غربي، ايالات متحده، انگليس، فرانسه و اتحاديه جماهير شوروي به يکديگر پيوستند تا المان شکست خورده اشغال نمايند. هر کشور منطقه جداگانه اي را تحت کنترل خود گرفت. برلين، پايتخت آلمان داخل منطقه اتحاديه جماهير شوروي قرار گرفت، اما چهار کشور هم پيمان و هم زمان هر کدام قسمتي از شهرها را کنترل ميکردند. در سال 1948 ارتش شوروي قسمت شرقي برلين را محاصره نمود. غرب نيز اين عمل را با ساختن پل هوايي برلين و بردن سوخت و نفت براي برلين غربي پاسخ داد. در نهايت، در سال 1949 شوروي دست از محاصره برداشت و آلمان به دو بخش تقسيم شد که هر کدام دولت جداگانه اي داشت. ناحيه غربي تبديل به آلمان غربي شد و منطقه تحت نفوذ شوروي تبديل به آلمان شرقي کمونيست شد و شهر برلين به صورت تقسيم شده باقي ماند.

شورش ها
مردمي که در کشور هاي کمونيستي شرقي اروپا زندگي مي کردند از سختي هاي بسيار رنج مي بردند در سال 1956 شورش هايي عليه قدرت شوروي در لهستان و مجارستان به وقوع پيوست. براي مدت کوتاهي مجارستاني ها موفق به براندازي دولت دولت کمونيست شدند. با اين وجود تانک هاي ارتش شوروي خيلي زود قيام را سرکوب نمودند. در شورش مجارستان حدود 25000 نفر کشته شدند.

نيکيتا خروشف
علي رغم اين وقايع بي حرمانه در بلوک شوروي، کم کم شرايط مساعد شد. در سال 1953 استالين در گذشت و در سال 1959 جانشين وي نيکيتا خروشف  (1977-1894) در محضر کنگره شوروي جنايات استالين را بر ملا ساخت. سيستم کمونيستي زير نظر خروشف کمتر دستگيري ميکرد و فضاي سياسي در آن زمان بازتر شد و ميليون ها زنداني سياسي آزاد و ايراد بعضي از سخنراني ها و مجالس مجاز شمرده شد و سطح زندگي تغيير کرد و به طور کلي اوضاع جامعه بهبود بخشيد.

ديوار برلين
در سال 1961 شوروي ها ديوار برلين را ساختند که برلين شرقي را از برلين غربي جدا ميکرد اين ديوار براي جلوگيري از فرار آلماني هايي که براي آزادي بيشتر به غرب مي گريختند کشيده شد تا ديگر کسي نتواند به بهانه آزادي و رفاه بيشتر به آلمان غربي پناه برد. بين سال هاي 1961و 1989، 79 نفر در حالي که سعي در عبور از روي ديوار را داشتند کشته شدند.
ديوار برلين 28 سال دور شهر کشيده شده بود بعد از فروپاشي شوروي و از بين رفتن حزب کمونيسم اين ديوار نيز از بين رفت.

بهار پراگ
در سال 1968 دولت کمونيست چکسلواکي به رهبري الکساندر دوبچک  (93-1921) دست به اصلاحات فراوان و تازه اي زد. اين دوره به بهار پراگ شهرت يافت و تنها چند ماه نيز دوام نيافت اتحاد جماهير شوروي، يکبار ديگر تانک هاي خود را براي در هم کوبيدن اين حرکت اصلاح گر و انقلابي اعزام کرد و بهار پراگ را به خزاني تبديل کرد.

از هم پاشي بلوک شوروي:
گر چه مخالفان شجاعي نظير فيزيکدان هسته اي، آندري ساخاروف  (89-1921) و نويسنده معروف الکساندر سولزينستين  (متولد 1918) در دهه 70 به رويارويي با قدرت شوروي پرداخته، اما در سال 1985 که ميخائيل گورباچف  رهبري شوروي را برعهده داشت و از سال 1989 از حمايت دولت کمونيست روسيه خودداري نمود و دست به اصلاحات جدي زد.
دولت هاي اروپاي شرقي که با تظاهرات عظيم مردمي براي دموکراسي روبرو شدند، همگي سرنگون شدند رهبران جديد و ملي گرايي همچون نخ والسا  در لهستان و اصلاو هال   در چکسلواکي روي کار آمدند و در نهايت همه اين موارد منتهي به از هم پاشي بلوک شرق در سال 1990 شد. وقتي که بريس يلتين  در سال 1990 ميلادي در سقوط جمهوري روسيه به قدرت رسيد، حزب کمونيست را غير قانوني اعلام کرد و اتحاديه جماهير شوروي در سال 1991 ميلادي منحل و تفکيک به کشورهاي مختلف شد. فروپاشي شوروي همراه با فروپاشي سمبل هاي نظام قديم بود از جمله ديوار برلين و حزب کمونيست و ...
 
آشنايي با مسائل سياسي- اجتماعي- جغرافيايي لهستان
لهستان در نيمکره ي شرقي و شمالي جز ممالک اروپاي شمالي و مرکزي است. کشور لهستان با سيصد و دوازده هزار و ششصد و هشتاد کيلو متر مربع وسعت جغرافيايي در شرق قاره ي اروپا و در جنوب درياي بالتيک قرار دارد. اين سرزمين از شمال شرقي و مشرق به جمهوري هاي ليتواني، روسيه و اکراين و از جنوب به جمهوري هاي چک و اسلواکي، از مغرب به جمهوري هاي آلمان و از شمال به درياي بالتيک و خليج دانزيک محدود ميشود.

وجه تسميه لهستان نام رسمي اين سرزمين جمهوري خلق لهستان نام بين المللي‌آن پولند  ونام‌محلي‌آن‌پولسکا  است. (لهستان به کسر لام و کسره تلفظ ميشود)
پلني نام فرانسوي کشور لهستان است. نژاد مردم لهستان از نژاد سفيد و تيره اسلاوي است و زبان مردم لهستان از گروه زبان هاي اسلاو و شاخه ي هند و اروپايي است.
پايتخت لهستان شهر ورشو است. اين شهر بزرگترين شهر لهستان است و بر کنار رود معروف ديستول است. اکثر مردم لهستان به عبارت ديگر 95 درصد مردم اين سرزمين مسيحي ميباشند و پيرو مذهب کاتوليک هستند. سيستم حکومتي لهستان از سال 1949 تا 1989 بر اساس مارکسيسم بنا گرديده است.
تا چند سال اخير حکومت لهستان جمهوري خلق و لهستان به صورت کشور کمونيستي بوده است پس از تحولات سياسي و اجتماعي لهستان در سال 1989 بيش از 70 حزب و گروه سياسي در لهستان به طور رسمي اعلام موجوديت نمودند.



جغرافيايي سياسي لهستان
لهستان به خاطر قرار گرفتن در موقعيت مناسب در منطقه اروپاي شرقي، دارا بودن بيشترين جمعيت ووسيعترين مساحت، حلقه ارتباط بين شرق و غرب محسوب ميگردد. اين کشور در طول دو جنگ جهاني مورد تاخت و تاز قدرت هاي بزرگ بوده است. لهستان پس از جنگ جهاني دوم در زمره ي دولت هاي کمونيستي و از اعضاي اوليه پيمان دفاعي ورشو قرار گرفت. اين پيمان در کاخ رياست جمهوري لهستان در ورشو و به مدت 20 سال به امضاي کشورهاي اين پيمان رسيد.
لهستان به عنوان اولين کشور اروپاي شرقي بود که مردم آن خواستار تغيير نظام کمونيستي شدند. طي تحولاتي که در دهه 80 ميلادي در اين کشور به وقوع پيوست، سيستم جمهوري مبتني بر نظام دموکراسي پارلماني، که مقامات آن با آراي مستقيم مردم انتخاب شوند را برگزيدند. اين کشور در راستاي پيوستن به ساختار هاي غربي (ناتو و اتحاديه اروپا) عضويت در ناتو را در آوريل 1999 ميلادي کسب نموده و ضمن امضاي توافق نامه ي پيوستن به اتحاديه اروپا، در سال 2004 به عضويت اتحاديه درآمد.




پایان نامه

برای دیدن ادامه مطلب از لینک زیر استفاده نمایید

سفارش پایان نامه

نقشه