انجام پایان نامه

درخواست همکاری انجام پایان نامه  بانک مقالات رایگان انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

|

انجام پایان نامه ارشد

 پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تبلیغات کودکان «9 تا 11 سال»

پایان نامه| بررسی عوامل موثر بر تبلیغات کودکان «9 تا 11 سال»

تعداد صفحات: 81صفحه

«اموضوع رساله : بررسی عوامل موثر بر تبلیغات کودکان «9 تا 11 سال»
1ـ تعریف تبلیغ
2ـ تاریخچه تبلیغات
3ـ از تبلیغات تجاری چه می دانیم
4ـ به چه علت تبلیغ می کنیم
5ـ وسایل انجام تبلیغ
6ـ انواع مخاطبین در یک کار تبلیغاتی
7ـ شرایط موفقیت در پیام
8ـ تبلیغات نامرئی یا «تبلیغات غیر آشکار» «فرهنگ تبلیغات» اینترنت
9ـ «فرهنگ واژه های تبلیغات» اینترنت
10ـ نکات مورد توجه در یک برنامه تبلیغی صحیح و کار آرا
11ـ عناصر تبلیغ
12ـ نقش تحقیق در تبلیغات
13ـ معجزه تحقیق در تبلیغات
14ـ تله های تحقیق
15ـ هشت عنوان مؤثر در تبلیغات (مقایسه اینترنتی)
16ـ کودکان گروه هفت برای تبلیغات
17ـ شعارهای تبلیغاتی
18ـ علائم تجاری (Tread mary)  در یک کالای تبلیغاتی
19ـ رنگ شناسی کودکان   جلالی مهدی
20ـ تبلیغ مخصوص
21ـ تبلیغ در محوله خرید
22ـ گزارش کار







سمیه کاظمی
(دانشجوی ارتباط مخصوص)
 
تعریف تبلیغ
تبلیغ در کلام از مصدر بلغ و به معنی آگاهی روان یا مطلع کردن می باشد و به کسی که در این راه فعالیت کند مبلغ یا تبلیغاتچی گفته می شود.
تبلیغ یا تحقیق رابطه مستقیم، دو جانبه، (اینفگ دارد. اگر در تبلیغ، تحقیق و ارزشیابی نباشد می توان گفت که تأثیر گذاری و تأثیر پذیری آن چندان ارزشی ندارد.
تبلیغ در مودم آگاهی ایجاد کرده، آنها را علاقه مند و تشویق به خرید  می نماید و نیز خرید هوشیار کند.
در تبلیغ همانگونه که گفته شد به مخاطب آگاهی دارد می شود. این آگاهی وارن را می تواند نوعی آموزش دانست، البته از نوع غیر رسمی، زیرا مخاطب به دنبال آموزش گرفتن نمی آید. بلکه ما هستیم که باید به سراغ او برویم.
این آگاهی وارن به تناسب تبحر مبلغ، ارزش آموزشی پیدا خواهد کرد، تبلیغد همان تعلیم نیست بلکه نوعی از آن می تواند باشد.
با توجه به مناسب گفته شد، تبلیغ و تبلیغات می تواند در بالا بردن توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باسم نقش بسزایی داشته باشد.
در تبلیغات برای این که اثر مطلوب را داشته باشیم باید بدانیم که بین پیام دهنده و پیام گیرند. چه و چگونه ارتباطی برقرار نمائیم که این امر به میزان تبحر مبلغ بستگی دارد. هر چه مبلغ در این مسیر کوشاتر باشد و با موضوع علمی و با زیرکی خاص برخورد نماید نتیجه بهتر و اثرات مطلوبتری سپری خواهد داشت.
  موضوع رساله : بررسی عوامل موثر بر تبلیغات کودکان «9 تا 11 سال»
1ـ تعریف تبلیغ
2ـ تحقیق جزء عوامل
مؤثر بر تبلیغات کودکان
3ـ شناخت کودک
و ویژگی هایش برای انجام یک تبلیغ
تبلیغات
تبلیغات نیز مانند تمام علوم دیگر دارای تاریخچه ای کهن می باشد، زیرا از هنگامی که شر به زندگی اجتماعی روی آورد و تصمیم گرفت در جامعه زندگی کند و نیاز به داد و ستد پیدا کرد و محصولاتی برای فروش داشت نیاز به تبلیغ احساس شد، بنابراین اهالی شهر باید به گونه ای از ؟؟؟ کالاها یا کارون کالا باخبر می شدند به بازار می رفتند. استاد کاران قدیم برای اینکه نام خود را جاودان سازند، بر روی تولیدات صنایع دستی خود نام یا علامتی که تحقیق آنها ؟؟؟ می کردند که امروزه به نام علائم تجاری تغییر نام پیدا کرده است. هنگامی که این قطعات و صنایع دستی دست به دست می گشت نام و علائم آنها نیز زبان به زبان جاری می شد و این یک عمل تبلیغی بود.
به طور کلی در قدیم روشهای تبلیغ تجاری که پایه گذاری برای روشهای جدید بود عبارتند از :
1 ـ حک اسم یا علامت مخصوص به استاد کار
2ـ جارچیهای شهر      3ـ تبلیغ و نشان روی دیوارها
اما با وجود گسترش تبلیغات از گذشته دو واقعه مهم به تبلیغات شکل و روح تازه ای بخشید و انقلابی در آن ایجاد کرد :
1ـ اختراع صنعت چاپ در سال 1450 که پیامها را به تعداد زیاد چاپ کرد.
2ـ اختراع دستگاههای پخش صوت در قرن بیستم که پیامها را از طریق امواج به دورترین نقاط که مطبوعات امکان رسیدن به آن مکانها را نداشتند به گوش افراد می رساند.
 
«از تبلیغات تجاری چه می دانیم»
اما اگر بتوان مبدایی برای شکل گیری تبلیغات تجاری در ایران قایل می شد می باید دوران کوتاه صدرات امیر کبیر و اسر آغاز حرکت انگاشت. چرا که تا قبل از آن ایرانیان متاعی بیش از صد نیاز خود نداشته که برای عرضه آن نیاز به تبلیغ داشته باشند.
در عصر کوتاه سه سال ونیمه صدرات امیر کبیر آن سیاستمدار ایران دوست کوشید تا در روزنامه رسمی وقایع اتفاقیه از ساختن طرفهای چینی، بلور سازی، یافتن شال کرمانی و تولید حریر زربفت و ... را مورد تشویق قرار می دهند. و شاید باید گفت این زمان به عنوان نقطة عطفی در تبلیغات بوده است. «تجارت جهانی تبلیغات، پروفسور حمید مولانا»
«بررسی روشهای علمی رفتار گرایی در برنامه ریزی تبلیغاتی، حمیرا یگانه پرور»
«به چه علت تبلیغ می کنیم»
علل و عواملی که موسسه های تولید یا خدماتی را ؟؟؟ و ترغیب به تبلیغ می نماید متعدد می باشند که علل اولیه آن عبارتند از :
 
1ـ مطلع کردن مخاطبین :
به علت عدم اطلاع کافی مخاطبین از زمینه های مختلف کالا یا خدمات در این جا به مخاطبین اطلاعات اولیه و مورد نیاز را می توان ارائه کرد.
2ـ بالا بردن تعداد مخاطبین :
با مطلع کردن مخاطبین، انتظار این است که آنان جلب شده و به مرور افزایش یابند، این هدف اصلی تبلیغ است که همانا می خواهند محتوای پیام و تبلیغ رافراگیر و جامع نماید . و از این را به سود مادی یا معنوی قشر نایل آید.
انجام موارد ذکر شده آنچه می خواهیم تحقق خواهد یافت :
1ـ ازدیاد نوع مصرف سود می گیرد.
2ـ با ازدیاد نوع مصرف بالا رفتن خرید محرز خواهد شد.
3ـ ازدیاد تکرار مصرف در برنامه های روزانه ایجاد می شود.
4ـ جلب نسل جدید و یادآوری به نسل قدیم
 تمامی مسائل ذکر شده به دنبال تبلیغ حادث می شود.
وسایل انجام تبلیغ
به دو دسته اصلی : انسانی و غیر انسانی تقسیم بندی می شود
1ـ انسانی :
تبلیغ توسط نیروی انسانی انجام می شود و بیشتر در فروشگاههای محل کار صورت می گیرد. مانند فروشندگان بیمه و البسه در بوتیکها
2ـ غیر انسانی :
شامل کلیه ابزار تبلیغی مانند : رادیو، تلویزیون، مطبوعات، تابلوهای محیطی و .....
از سوی دیگر  دارای دو نوع تبلیغ هستیم :
محسوس یا مستقیم :
استفاده از ابزارهای تبلیغاتی را شامل می شود
2ـ نامحسوس یا غیر مستقیم
این تبلیغ همان طور که از نام آن مشخصم می باشد و از ابزارهای تبلیغی در آن استفاده نمی شود.
این تبلیغ ترشو مدیران و موسسان واحدهای تولیدی و خدماتی اجرا می شود.
انواع مخاطبین :
تبلیغ باید در کلیه مراحل  برنامه تأثیر مثبت بگذرد و در طراحی تبلیغی باید به آن توجه داشت تا بتوان تمامی گیرندگان پیام را متأثر کرد تمامی مخاطبین از یک دسته و گروه نمی باشد بلکه خود به گروههای متفاوتی دسته بندی می شوند :
1ـ پیش روان یا پیشتازان پذیرش :
این دسته آمادگی پذیرش و پیروی از پیامها را به سرعت دارند و در صد بسیار کمی را شامل می شوند
2ـ زور پذیرندگان :
این دسته مانند گروه اولند با  این تفاوت که این عده به محض شنیدن پیام از دیگران به سرعت آنرا می پذیرند. به این معنا که اگر گروهی مبادرت به پذیرش نمایند آنها نیز قبول می کنند.
3ـ ؟؟؟ اولیه :
این گروه درصد بالایی از مخاطبین را تشکیل می دهند. وقتی عمل می کنند که نتیجه دو گروه نخست را دیده باشند و نتایج حاصل از آنان قابل قبول و قابل توجیه باشند.
4ـ پذیرندگان ثانویه :
مانند گروه قبل در صد بالایی از مخاطبین وارث مل می شوند و هنگامی به پذیرش و قبول آن می پردازند که مطمئن باشند نیمی از افراد جامعه مخاطب پیام را پذیرفته اند.
 
5ـ دیر باوران :
آخرین  دسته مخاطبین هستند جلب اعتماد این گروه بسیار مشکل است، زیر هنگامی عمل می کنند که اکثر مخاطبین آنرا پذیرفته و به کار بسته باشد. متأسفانه این عده کم هم نیستند گروههای مخاطبق را می توان به گونه های دیگر نیز تقسیم بندی کرد. عمده ترین آنها عبارتند از :
گونه اول مخاطبین :
1ـ  گروههای سنی متفاوت «نوزاد، اطفال، نوجوان، جوانان، میانسال، سالخورده»
2ـ جنسیت «مرد و زن»
3ـ سطح تحصیلات (میزان سواد) مخاطبین
4ـ منطقه جغرافیایی (محل اسکان) مخاطبین
5ـ وضع اقتصادی «میزان درآمد» مخاطبین
6ـ الگوهای مصرغی مخاطبین
7ـ نوع فرهنگ سیاسی، اجتماعی و مذهبی
8ـ میزان تأثیر پذیری مخاطبین از کدام ابزار تبلیغی بیشتر است
گونه ی دوم مخاطبین :
این تقسیم بندی با توجه به افکار متفاوت در هر گروه یا رشته می باشد.
1 ـ دارای افکار متزلزل و نا پایدار هستند.
2ـ فراموشکار هستند.
3ـ در اعمال خرد مردد هستند.
4ـ حرکات موزیانه و پنهان کار دارند.
5ـ در ابتدا هیجانی هستند ولی استمرار ندارد.
6ـ صمیمی و وفادرا هستند.
پس باید در یک پیغام تبلیغاتی افراد مخاطب با توجه به شرایط متفاوت سنجیده شوند و اکثر مخاطبین در نظر گرفته شوند.
برخی نیز انواع مخاطبین را به گروههای زیر تقسیم می کنند.
1ـ مشتریان دیروز «نسل قدیم»
2ـ مشتریان امروز «نسل حاضر»
3ـ مشتریان آینده«نسل آینده» یا به عبارتی کودکان
شرایط موفقیت در پیام :
تبلیغات زمانی تأثیر بیشتری خواهد داشت که مشابهت بیشتری در نگرش های مخاطبین بوجود آمد.
تبلیغات چی ها برای بدست آوردن آراء عمرمی و نفوذ هر چه بیشتر در عقاید و اندیشه دیگران سعی می کنند به فرهنگ، ارزشهای خاص مردم و به اهداف فروشان که همان انتقال ایدئولوژی خود به آنهاست برسند.
بطور مثال اشخاص در یک مبارزه تبلیغاتی برای انتخابات شرکت می کنند، کسانی پیروز خواهند شد که بیشتر بتوانند به خواستهای مردم و نفوذ در افکارل و آراء عمومی، بنفع خود عمل کنند.
از طرف دیگر باید در تبلیغات مطابق با معیارها و ارزشهای فرهنگی آن جامعه باشد.
آژانسهای اطلاعاتی بزرگ دنیا بجای تحت تأثیر قراردادن توده ها، رهبران عقیدتی را مورد توجه قرار می دهند بوگارت می گوید : باید مخاطبان را بجای مخزن، کانال تصور کنیم و آن چه بجای
شرایط موفقیت در پیام رسانی
به چهار عامل بستگی دارد :
1ـ ماهیت خود پیام که به غنی بردن و قدرت معنوی خود پیام و به تعبیر قرآن به حقانیت پیام وابسته است
2ـ خصوصیات ، شخصیت و پیام رسان است
3ـ وسایل و ابزار پیام رسانی
 
4ـ متوجه سبک و اسلوب پیام رسانی
تبلیغات دارای سه اثر مهم می باشد :
1ـ ایجاد احتیاج :
تبلیغ مکرر باعث ایجاد میل و احتیاج در جامعه شده و افراد را علاقمند به داشتن کالاهایی می کند که در گذشته به آنها بی اعتنا بوده اند، مانند : رادیو، تلویزیون و امثال آن.
مردم برای ارضای احتیاجات خود فعالیت می کنند تا با درآمد بیشتر، وسایل جدیدی را خریداری می کنند و سطح زندگیشان را بالا ببرند.
2ـ ازدیاد فروش :
اثر مستقیم یا تبلیغ دارد و نتیجه مورد یک می باشد؛ یعنی احتیاج منجر به فروش بیشتر می شو د.
3ـ ایجاد واحد عظیم صنعتی و بازرگانی :
با ازدیاد فروش و افزایش تقاضا، صاحبان سرمایه تمایل می یابند که در زمینه های مشابه سرمایه گذاری نمایند. این تمایل منجر به ایجاد واحد عظیم صنعتی و بازرگانی شده که دو اثر مثبت دارد :
الف ) گردش سرمایه در جهت صحیح و مثبت
ب ) ایجاد اشتغال برای نیروهای کار
تبلیغات نامرئی «یا» «تبلیغات غیر آشکار» اینترنت
فرهنگ تبلیغات
شیوه ای از «تبلیغات» که در آن، آگهی دهنده، پیام خود را به گونه ای طراحی می کند که از حاشیه های پایین گسترهء شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر نا خودآگاه آنها را متأثر سازد. بدین منظور از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده می شود.
حاشیه های پایین  گسترهء شنوایی شدتی، شامل صداهایی با شدت حدود چند دسی بل که درشرایط معمولی شنیده نمی شود، و حاشیه های پایین گسترهء شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از 20 هرتز است.
«در سال 1979 ، در چند فروشگاه زنجیره ای آمریکائی، در نوار موسیقی متداول در فروشگاهها، صدای ضبط شده را «من دزدی نمی کنم!» را با شدت صوتی کم در هر چند ثانیه به موسیقی اضافه کردند، به طوری که حس شنوایی خودآگاه آن را دریافت نمی کرد. طبق ادعا، نتیجه این شد که در مدت نه ماه، تعداد سرقت ها در فروشگاهها به 37 درصد کاهش یافت».
حاشیه های پایین گسترهء بینایی عمده شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه های نمایشی گذرا در مدن زمان کوتاه است.چشم انسان، صحنه های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد (مثلا یک بیستم ثانیه) نمی تواند تشخیص دهد.
«یک متخصص بازار شناسی در سال 1958،«درباره تبلیغات نامرئی»، آزمایشی انجام داد و در آن، همزمان با نمایش یک فیلم، اسلایدهایی با مدت زمان سه هزارم ثانیه را در هر پنج ثانیه یک بار نمایش داد که آنها پیغام نوشته ء «کوکاکولا بنوشید!» وجود داشت؛ پس از نمایش فیلم، به ادعای وی، فروش کوکاکولا در سالن حدود 58 در صد افزایش یافت».
«تبلیغات نامرئی»، در احساس خودآگاه تأثیر بگذارد. به ویژه که این نوع آگهی را می توان به دفعات و به طور نا آشکار در رسانه ها صوتی و تصویری و اینترنت قرار داد. علاوه براین، گزارش های پراکندهای وجود دارد که بیان می کند ترکیبی از شگردها «تبلیغات نامرئی» و نگاره سازی و روانشناسی می تواند در«رسانه های چاپ» نیز استفاده کرد و تصاویری رسم نمود که احساس ناخودآگاه انسان را متأثر کند. مطابق این گزارش های تأیید نشده، در برخی از رسانه های کشورهای صنعتی و در برخی از «تبلیغات فراملی» از این شگرد ترکیبی برای منظورهای تأثیر گذاری جنسی بر مخاطبان اگعهی استفاده می شود.
در باره موثر بودن یا موثر نبودن «تبلیغات نامرئی» اختلاف نظر بسیار است. برخی از متخصصان تبلیغات، قاطعانه «تبلیغات نامرئی» را رد می کنند و برخی دیگر، آن را بسیار موثر می دانند. همچنین، «تبلیغات نامرئی»، در برخی از  کشورهای صنعتی صراحتاً ممنوع شده است و بالطبع انتشار مطالب علمی و تحقیقی درباره، تکنولوژی «تبلیغات نامرئی» نیز می تواند ممنوع باشد. اما ممکن است در برخی از متون مبحث روانشناسی ترغیب، به «تبلیغات نامرئی» اشاره هایی شده باشد. در برخی از کشورها نیز مقرراتی وجود دارد که اگه مراعات می توان «تبلیغات نامرئی»  را غیر قانونی سازد.
طبق آئین نامه ساخت آگهی رادیویی و تلویزیونی اداره کل بازرگانی صدا و سیما، تبلیغات نا آشکار از طریق رسانه های رادیو و تلویزیونی صدا و سیما ممنوع است.
توجه فرمائید :
 
اصل 15 : در آگهی ها نباید با استفاده از تمهیدات فنی و یا بکار گیری تصاویر بازرگانی کوتاه و یا شیوه های دیگر، ضمیر ناخودآگاه مخاطب تحت تأثیر قرار گیرد و پیام مورد نظر بدون دادن آگاهی لازم به بینندگان منتقل شود و اذهان آنان را تحت تأثیر قرار دهد.
تایپ نوشته های اخیر کار توحید زاهد است. همینجا از ایشان تشکر می کنم.
 
«فرهنگ واژه های تبلیغات»
در «مدیریت روابط عمومی» دفتری وابسته به سازمان یا یک مؤسسه تجاری مستقل، که بر اساس شیوه های علمی و حرفه ای، امور روابط عمومی یک سازمان را انجام می دهد.
(یک مسئله نمونه این است که سازمانی به دفتر روابط عمومی وابسته خود و یا به یک دفتر روابط عمومی مستقل مراجعه می کند و سفارش می دهد که در مدت یک سال شهرت مثبت سازمان را بیست درصد افزایش دهد. اندازه گیری شهرت مثبت به شیوه های گوناگون مثلاً «نظر سنجی» امکان پذیر است)
یک دفتر روابط عمومی نوعی، از قسمتهای زیر تشکیل می شود :
1.    مدیر عامل یا رئیس کل و غیره که بالاترین مقام دفتر روابط عمومی است.
2.    مدیرت داخلی و اداری ـ مالی، که امور هماهنگی قسمتها و تنظیم اجرای قرار دادها را به عهده
3. مدیریتی طراحی مطلب، که مشابه مدیریت «خلاقیت آگهی» در تبلیغات است و کلیات و پیام درج شدنی در متون و برنامه های پخش را تعیین می کند.
4. مدیریتی اجرای مطلب، که مشابه مدیریت «گروه تولید» در تبلیغات است و بر اساس مطلب داده شده و شرح وظایف کلی دفتر روابط عمومی به نشر اطلاعات می پردازد، که مهم ترین انواع آن عبارتند از : تدوین و ارسال «اطلاعیه روابط عمومی»، برگزاری کنفرانس و مصاحبه مطبوعاتی و رادیوـ تلویزیونی، اجرای سخنرانی، تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم و برنامه رادیویی {مثلا فیلم سینمایی، فیلم کوتاه تبلیغاتی و نمایشنامه رادیویی} طراحی و اجرای نمایشگاه عکس و اسلاید و غیره و طراحی رویه برای شرکت در نمایشگاههای صنعتی و بازرگانی و فرهنگی و غیره.
5. مدیریت ارباب رجوع، که دو وظیفه کلی دارد :
اول،پاسخگویی به پرسشهای تلفنی و حضوری عموم مردم
دوم، راهنمایی مراجعه کنندگان مهم به مدیریت داخلی
پاسخگویی به عموم معمولاً از طریق میز و اتاق اطلاعات به سرعت انجام می شود، اما مراجعه کنندگان مهم با بالاترین مقام دفتر روابط عمومی (مدیر عامل، رئیس کل و غیره) نیز مذاکره داشته باشند، که البته ممکن است فقط تشریفاتی باشند.
6. مدیریت نظر سنجی : که بر اساس مطالعات «نمونه گیری» و بررسی شکایتها و پیشنهادها و غیره اطلاعاتی فراهم می آورد که در اصلاح رویه های طراحی و اجرا و غیره کاربرد دارد، ممکن است این قسمت از دفتر روابط عمومی طی قرار داد، به عهده «موسسات نظر سنجی» معتبر گذاشته شود.
نکته : در کتاب فرهنگ تبلیغات، واژه رفتر روابط عمومی، به عنوان یکی از سه عنصر اساسی «مدیریت روابط عمومی» یعنی :
1ـ سازمان
2ـ دفتر روابط عمومی
3ـ رسانه ها و ابزارها
آمده است
از این روی، گذشته از این که دفتر روابط عمومی ممکن است یک سازمان اداری بزرگ با کوچک باشد، که مثلاً    شش قسمت فوق الذکر تشکیل شده باشد، نیز می تواند یک شخص باشد که مراحل و اجزای دفتر روابط عمومی را (به عنوان اجزا داخلی عنصر دوم سیستم) در رویه ها و روش شناسی های خود به کار گیرد. به عبارت دیگر، دفتر روابط عمومی نیز مانند «دفتر تبلیغاتی» ممکن است به دو صورت اداره شود :
1ـ داخل سازمان و به عنوان یکی از قسمتهای سازمان (در شرکت تولید چای X ، یک دفتر روابط عمومی، متشکل از یک مدیر، یک معاون،دو منشی و سه متصدی میز اطلاعات، مسئولیت پاسخگویی به مشتریان و عموم مردم را به عهده دارند، سالانه در چند نمایشگاه شرکت می کنند، با چاپ بروشور به مردم اطلاعات می دهند و نظریات و شکایتها را در فرم های مخصوص ثبت می کنند. برخی از این فعالیتها مشابه تبلیغات است)
2ـ خارج از سازمان و طی قرار داد با یک موسسه تجارتی دفتر روابط عمومی (شرکت ما با یک دفتر روابط عمومی، معروف قرار داد سه ساله بسته است تا کلیه امور روابط عمومی شرکت را انجام دهند) به عبارت دیگر، دفتر روابط عمومی، در الگوی سیستمی مدیریت روابط عمومی، خود، یک سیستم فرعی است که می تواند توسط یک سازمان اداری یا یک شخص پیاده سازی شود، مثلا در یک موسسه کوچک، ممکن است فقط یک مسئول وجود داشته باشد که کلیه امور دفتر روابط عمومی را انجام دهد.
 
نکات مورد توجه در یک برنامه تبلیغی صحیح و کار آراء
بنگاههای تبلیغاتی یا مبلغین برای برنامه تبلیغی صحیح باید به نکات ذیل به خوبی اشراف داشته باشد :
1ـ استراتژیهای تبلیغ 2 اهداف تبلیغ 3 عناصر تبلیغ 4 روشهای تبلیغ 5 منابع و ابزار تبلیغ و در نهایت باید بر اساس مسایل زیر پایه ریزی شود :
1ـ هدفها در برنامه تبلیغی بر مبنای نیازهای مخاطب باشد.
2ـ بر اساس شرایط و امکانات صاحب تبلیغ (پیام دهنده) باشد.
3ـ براساس خواسته های متعارف جامعه و مخاطبین باشد.
4ـ باید به گونه ای باشد که اکثریت مخاطبین را شامل شود.
5ـ به هنگام استفاده از ابزار تبلیغی باید به این نکته توجه داشت که هر کدام از ابزارها خود پایه ای برای مراحل بعدی به شمار می آید.
6ـ در برنامه مدون باید ابتدا همه محورهای تبلیغی را مشخص کرد و سپس به صور مختلف در المان و قالبهای متنوع اعلام داشت به گونه ای که مستقیم بیان نگردد، بلکه غیر مستقیم مطرح شود. به این علت که چون از زیر و پاگاند استفاده می کنیم، از سیاستهای پر و پا گاندا این است که تأثیر خویش را غیر مستقیم بگذارد.
7ـ بهره گیری از علوم وابسته : برنامه مدون و با ارزش باید از کلیه شاخه های علمی مانند : روان شناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی، ارتباطات و ... استفاده کند.
*8ـ ارزشیابی و تحقیق : باید تمام مراحل تبلیغ را مورد ارزشیابی قرار داده و اثرات آن را نیز روی مخاطب مورد بررسی قرار دهیم.
9ـ تکرار : یک برنامه تبلیغی مدون و صحیح مبنی بر تکرار و یادآوری می باشد که حیات دائمی کالاو موسسه را به مخاطبین اعلام نماید. همچنین نسل آینده را از هم اکنون آماده کند.
ـ روش های ارزشیابی و اهمیت آن : 1ـ مبانی تبلیغ ، محمد حسن زورق، چاپ سروش، 1368 ، ص 256.
ارزشیابی از طریق ذیل انجام می گیرد :
1ـ ارزشیابی و گردآوری شواهد و اطلاعات مربوط در زمینه کار
2ـ تعیین شاخص ها و ضوابط ثابت برای داوری
3ـ داوری و نتیجه گیری
اهمیت ارزشیابی
1ـ بدون ارزشیابی مبانی صحیحی برای پیشبرد فعالیتها وجود ندارد.
2ـ ارزشیابی به طراحان و مجریان تبلیغات در صورتی که عملکرد مثبت باشد، اعتماد و تأمین می دهد.
3ـ ارزشیابی به مجریان مربوط کمک می کند که نیاز به تمرکز یا هم جهت کردن کوششها را احساس و درک کنند.
4ـ ارزشیابی دارای این اهمیت است که با پخش حقایق حاصل در بین مردم، موجب اعتماد عمومی به برنامه های تبلیغی می گردد.
5ـ ارزشیابی در مواقع ضروری، هدف برنامه های تبلیغی را بهتر و بیشتر تعریف می کند و برای مردم روشن می سازد و در صورت لزوم اصطلاحاتی در آنها اعمال می شود.
6ـ ارزشیابی طراحان و مجریان برنامه های تبلیغی کمک می کند که چگونه ابزار و روش تبلیغ خود را انتخاب کرده و به کار بندند.
یک کارشناس تبلیغی مجرب باید از یکسو نیازهای جامعه را بداند و از سوی دیگر روش برانگیختن نیازها را بشناسد. به این معنی از یکسو میزان عرضه را بداند و از سوی دیگر بداند تقاضا روی چه معیارهایی تغییر می کند و با چه شیوه های تبلیغی می توان این معیارها را بر انگیخته و هیجانی کرد.
در نهایت بین عرضه (موجودی یا قدرت ایجاد)و تقاضا (توقع مخاطبین یا میزان در خواست) یک تناسب لازم را به وجود آورد و در پایان به هدف تبلیغ که بالا بردن فروش و کسب سود بیشتر می باشد، نایل شد. این در اثر بالا بردن تقتضا کسب خواهد شد.
در اصل تبلیغ باید گاهی جلوتر از تولید و فروش بردارد تا ایجاد نیاز و تقاضا را بالا برده، فروش را به حداکثر برساند.
 
عناصر تبلیغ :
1ـ پیام دهنده     2ـ پیام         3ـ پیام گیرنده        4ـ ارسال پیام
هر چهار در کنار هم پیام رسانی را معنی و مفهوم می بخشد.
همانگونه که ارسطو هم به سه رکن اصلی در خطابه اشاره می کند :
1ـ گوینده 2ـ گفتار 3ـ مخاطب
در جامعه شناسی رسانه های همگانی به پنجره جزء ارتباط اشاره می کند، پنج جزیی که هارولد لاسول از طریق پرسش خلاصه کرده عبارتند از :
1ـ چه کسی می گوید؟ 2ـ چه می گوید؟ 3ـ به چه طریقی می گوید؟ 4ـ به چه کسی می گوید؟ 5ـ با چه تأثیر و اثری می گوید؟
رمضان لاوند یکی از کارشناسان تبلیغی خوب عرب عناصر تبلیغ را چنین می داند :
1ـ پیام دهنده که مبدأ پیام می باشد 2ـ پیام و محتوای آن 3ـ پیام گیرنده یا انتهای پیام 4ـ هدف از پیام رسانی.
حال به تعریف سه عنصر تبلیغ می پردازیم :
پیام دهنده یا مبدأ پیام :
یکی از مهمترین عنصر تبلیغ است و می خواهد پیامی را بازگو کند و پیام خویش را با ارزشی که در خط مشی فرهنگی و فکری برای آن قایل است، به دیگران منتقل می کند.
پیام دهنده در تبلیغات تجاری از موضوع سفارش دهنده (موسسه تولیدی ـ خدماتی) و بنگاه تبلیغاتی تشکیل می شود، زیرا بنگاه تبلیغاتی نیز برای سفارش دهنده کار می کند و جزیی از آن می باشد.
پیام دهنده باید موضوعات متعددی را مد نظر قرار دهد که عبارتند از :
1ـ تعریف خود پیام دهنده 2ـ جایگاه پیام دهنده در مقایسه ارزشهای واقعی و اجتماعی 3ـ اهداف و انگیزه های مبلغ یا بنگاه تبلیغی 4ـ مبدأ پیام مبلغ یا بنگاه تبلیغی 5ـ سیاست و شیوه های مبلغ در تبلیغات 6ـ ویژگی های مبلغ 7ـ نیازهای مبلغ.
پیام گیرنده :
جزء دوم تبلیغ می باشد زیرا اگر مخاطبی نباشد تبلیغ و پیام رسانی معنا پیدا نخواهد کرد. برای ارتباط با پیام گیرنده باید به مسایلی چون :
سن، جنس، اعتقادات، سطح فرهنگ، وضع اقتصادی و موقعیت اجتماعی مخاطبین توجه داشت و آن را مشخص کرد تا به تناسب آن نوع پیام و طرز گویش ها و اصولاً سیاست کار را برنامه ریزی کنیم.
در تبلیغ باید به گونه ای عمل کنیم که به طور کاملاٌ غیر محسوس، آزادی اراده را از مخاطب گرفته و نظر خود را به او تلقین کنیم. افکار عمومی و تبلیغ دو روی یک سکه اند که یک روی آن تبلیغ و روی دیگر افکار عمومی است و سکه به نام آزادی است.
پیام :
آن چیزی است که پیام دهنده به پیام گیرنده اعلام و ارسال می دارد.
شرایط پیامهای تبلیغاتی :
1ـ اطلاع را کامل برساند.
2ـ حقایق را اعلام کند.
3ـ پیام روان و رسا باشد.
4ـ مختصر و جذاب باشد.
در برنامه تبلیغاتی باید به مسایل زیر پاسخ داده شود :
1ـ مصرف کننده تا چه حد به کاربرد کالا آگاهی دارد.
2ـ مصرف کننده هنگام اطلاع از کالا و کاربردش تا چه حد تمایل به آن دارد؟
3ـ در صورت مشاهده کالا و کالاهای مشابه در یک مکان (مانند فروشگاه) چه مسایلی در ترجیح کالای مورد نظر مهم است؟
4ـ چگونه مصرف کننده را الزام به پایبندی مصرف و خرید کالا و همچنین تشویق تبلیغ آن به دیگران کنیم؟
پس در یک برنامه ریزی صحیح تبلیغاتی باید گروههای مصرف کننده یا کسانی که در مصرف مؤثر هستند و کسانی را که مشوق و تأثیر گذار در دیگران می باشد مد نظر قرار دهیم و همچنین کالا را به درستی به آنها معرفی کنیم.
در تبلیغ سه موضوع کلی را باید در نظر گرفت :
1ـ چه می خواهیم  بگوئیم؟ به این معنی که در صدد تبلیغ چه چیز یا عنوان یا موضوعی هستیم. آیا کالا یا خدمات است یا قصد تبلیغ موضوعهای دیگر را داریم؟
2ـ روش گویش و تبلیغ ما چگونه باید باشد؟ چه استراتژی ای داشته باشیم و از چه ابزاری استفاده کنیم. روش های تبلیغی ما به چه شیوه ای باشد ؟
3ـ تبلیغ را از چه زمانی شروع کنیم و تا چه زمانی و به چه میزان ادامه دهیم؟
زمان شروع برای تبلیغ مهم می باشد و همچنین چه زمانی را برای هر ابزار تبلیغی در نظر بگیریم و در کل تا چه زمانی تبلیغ کنیم. چه وقتی از حداکثر قدرت تبلیغی بهره ببریم و چه هنگامی آن را به حداقل برسانیم.
سپس مراحل مختلف کالا را مورد بررسی قرار دهیم.
1ـ دوران معرفی کالا به مخاطبین : این دوران نباید پایان گیرد زیرا همیشه با چند پارامتر مواجه هستیم : نسل آینده، مهاجران و ساکنان  نقاط دور افتاده که باید آنها را هم مطلع سازیم.
2ـ دوران رقابت با کالاهای مشابه : در این دوران است که دلیل برتری کالا بر دیگر کالاها باید مورد بررسی قرار گیرد. فعالیتهای تبلیغاتی بیشتر در این دوران صورت می گیرد.
3ـ دوران حفاظت و نگهداری : در دوران نگهداری باید تعهدات فروش کالا را نزد مخاطبین در مقایسه با کالاهای مشابه حفظ کنیم. وظیفه اصلی تبلیغات تشریح و اثبات امتیازات کالا بر کالاهای مشابه می باشد.
این سه دوران همیشه در تبلیغات در کنار هم قرار دارند.
کتاب؟؟؟ «از تبلیغات تجاری چه می دانیم»
نقش تحقیقات در تبلیغات
از آن جهت اهیمت دارد که :
1ـ اطلاعات کافی در مورد بازارهای گذشته، موجود و آینده و رقبا تهیه شده و در دسترس قرار می گیرد.
2ـ در مورد نحوة اثر ابزارهای تبلیغی و تبلیغ غیر مستقیم گزارش می دهد.
این واحد می تواند زیر پوشش دو نوع مدیریت قرار گیرد :
1ـ مدیریت بنگاه تبلیغی : یکی از معاونتهای بنگاه تبلیغی می باشد. به نام معاونت تحقیقات و ارزشیابی اصولاً این واحد به عنوان بازوی تقویتی برای برنامه ریزیهای آینده و نتایج برنامه ریزیهایی که در حال حاضر به آنها عمل می شود می باشد و به واحدهای تولیدی این آگاهی را می دهند که آیا تبلیغ و بودجه تبلیغاتی صرف شده صحیح صرف شده یا خیر؟
واحد تحقیقاتی اثرات تبلیغ وارد بالا بردن فروش و افزایش تقاضا می سنجد و مشخص می کند که از زمان اجرای برنامه تا زمان نظر سنجی و تحقیقات : میزان بر مخاطبین و خریداران واقعی افزوده می شود.
معجزه تحقیق در تبلیغات :
اصولاً موارد ذیل همیشه در تبلیغات به دلایل ذیل موثرند :
1ـ تحقیق شهرت شما را بین مصرف کنندگان، تحلیگران ، مقامات دولتی، دبیران و نویسندگان روزنامه ها و جامعه دانشگاهی می سنجد.
2ـ تحقق فروش کالای جدید، مخارج تبلیغاتی لازم برای کسب حداکثر سود را تخمین می زند.
3ـ واکنش مصرف کننده نسبت به کالاهای جدید را وقتی که آن کالا هنوز در حالت تصوری است در اختیار ما بگذارد.
4ـ وقتی کالایی آماده روانه کردن به بازار است تحقیق می تواند به شما بگوید که مصرف کنندگان، آن را در مقایسه با کالاهایی که حالا می خرند در چه رده ایی قرار می دهند اگر کالاهای شما را پست تر بیابند، آن را برای کارکنان واحد تحقیق و
5ـ تحقیق می تواند به شما بگوید که کدام فرموال، مزه، بو و رنگ به مذاق بیشترین مصرف کننده خوش می آید.
6ـ تحقیق می تواند تعیین کند که از میان چندین طراحی بسته بندی، کدام یک بهتر از بقیه می فروشد، وقتی درباره آن تحقیق می کنید مطمئن شوید که مردم می توانند بسته بندی شما را به راحتی باز کنند.
7ـ تحقیق به شما کمک می کند تا موقعیت دهی «ممتاز سازی» کالایتان را به طور بهینه انجام دهید.
8ـ تحقیق می تواند مخاطبان مقصد را تعریف کند. زنان یا مردان، جوان یابید، حقیر یا ثروتمند تحصیلات، نوع زندگی، عادات رسانه ای.
9ـ تحقیق می تواند روشن کند که چه عواملی بیش از سایر عوامل در تصمیم گیری مصرف کنندگان برای خرید اهمیت دارد. و آنان به هنگام صحبت کردن دربارة نوع کالای شما از چه واژه هایی استفاده می کنند.
10ـ تحقیق می تواند تعیین کند که گسترش کدام خط تولید منجر به فروش بیشتر می شود.
11ـ تحقیق می تواند به شما هشدار دهد که مصرف کنندگان، علایمی را بروز می دهند که گویا یک کالای تثبیت شده را نامطلوب تر از آنچه قبلاً بود یافته اند. شاید آنها متوجه شده اند که شما از مواد اولیه ارزانتری استفاده می کنید و عموماً هم آنها متوجه می شوند.
12ـ تحقیق می تواند با خواندن بازارهای آزمایشی رقیبتان در پول و زمان شما صرفه جویی کند حتی هزینه تولید و حاشیه سود همه ی اطلاعات، آنجا منتظر شما هستند، اگر بدانید که کجا باید پیدایشان کنید.
13ـ تحقیق می تواند اقوا کننده ترین قول به مشتری را بیابد. چرا که تبلیغاتی که نفعی را به مصرف کننده قول ندهد، فروش نمی کند (با تمامی این تفاصیل اکثر برنامه ریزی های تبلیغاتی حاوی هیچ قولی نیستند.)
14ـ تحقیق می تواند به شما بگوید که کدام یک از جوایز شما بهتر از بقیه کار خواهند کرد.
15ـ تحقیق می تواند به شما بگوید روشن سازد که آیا تبلیغات شما آنچه را که می خواهید انتقال بدهید، انتقال می دهد یا نه.
16ـ تحقیق می تواند به شما بگوید که از چند آگهی تلویزیونی کدام یک بیشتر می فروشد و بهترین تکنیک برای تبلیغات تلویزیونی قبل از آزمایش چیست؟
17ـ تحقیق می تواند به شما بگوید که آگهی های شما را چند نفر می خوانند و چند نفر آنرا به خاطر می سپارند.
18ـ تحقیق می تواند به مجادلات خاتمه بخشد.
«رازهای تبلیغات»
برای اطلاعات بیشتر به کتاب رازهای تبلیغات دیوید ؟؟؟ ترجمه کوروش حمیدی، علی فروزنفر مراجعه نمائید.
تله های تحقیق :
برخی از مصاحبه کنندگان، راحت تر می بینند که پرسشنامه ها را خود پاسخ دهند تا مجبور به سرو کله زدن با غریبه ها نباشند پاسخ دهندگان همیشه واقعیت را به مصاحبه کنندگان نمی گویند.
به عنوان مثال هنگامی که بر باد رفته پر فروشترین کتاب بود از جمعیت متنوعی پرسیده شد که آیا کتاب را فرا خوانده اند. تعداد پاسخهای «بلی» آشکارا زیاد شده بود، مردم نمی خواستند اعتراف کنند که آن را نخوانده اند. هفته بعد سوال جور دیگری مطرح شد  «آیا قصد دارید کتاب بر باد رفته را بخوانید». در این حال برای آنها که کتاب را نخوانده بودندآسان بود که بگویند «بلی، آنها تصمیم به فرا خواندن آن دارند» و آن هایی هم که خوانده بودند می گفتند خوانده ایم» این نتیجه معتیبری را به دست می دهد لذا آشنایی با تله های تحقیقاتی از روشهای مهم پاسخگیری صحیح است.
هشت عنوان موثر در تبلیغات
عنوان چه تأثیری در فروش دارد ؟
عنوان های پر فروش چه مشخصاتی دارند. در نوشتار زیر عنوان های هشت گانه ای که بارها آزمایش شده و منجر به فروش میلیونها دلار کالا و خدمات شده اند، معرفی می شوند. آنها را با دقت بخوانید، به کار بگیرید و سپس در صدد خلق روش منحصر به فرد خود برآیید.
1ـ عنوان های بی واسطه
2ـ عنوان با واسطه
3ـ اخبار
4ـ چگونه
5ـ سوال
6ـ عنوان های امری
7ـ عنوان های تهییج کننده
8ـ عنوان گواه
1ـ عنوان های بی واسطه
این عنوان ها، بدون استفاده از نمایش کلمه ها، معانی  و پنهانی و ایهام و جناس، به طور مستقیم پیشنهاد فروش را مطرح می کنند : «بلوزهای ابریشم خالص ـ 30 درصد تخفیف» این آگهی به طور مستقیم با شما وارد صحبت می شود. بسیاری از خرده فروشان از آگهی های روزنامه برای تبلیغ کالای خود استفاده می کنند و با آنها بدون واسطه وارد صحبت می شوند و مشتریان را به فروشگاههای خود می کشانند.

پایان نامه

برای دیدن ادامه مطلب از لینک زیر استفاده نمایید

انجام پایان نامه | دانلود مقاله

سفارش پایان نامه