انجام پایان نامه

درخواست همکاری انجام پایان نامه  بانک مقالات رایگان انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

|

انجام پایان نامه ارشد

 پایان نامه 

پایان نامه‏ کامپیوتر

انجام پایان نامه‏ ارشد کامپیوتر

 مقدمه
در اين جا  به معرفي نسخه جديدي از برنامه مكس يعني 3DSMax8 مي پردازيم. كساني كه قبلاً با نسخه هاي قديمي تر مكس كار كرده اند ، اولين سؤالي كه در ذهنشان به وجود     مي آيد اين است كه چه امكانات جديدي به نسخه 8 مكس اضافه شده است . اما شمايي كه براي اولين بار پا به اين دنياي 3 بعدي گذاشته اند با اجراي برنامه مكس اولين چيزي كه ذهنتان را مشغول مي كند نماها ، منوها ، نوارها و دكمه هاي بسيار مكس مي باشد. مطمئناً اين ذهنيت در شما بوجود مي آيد كه وارد چه دنياي وسعي شده ايد . در ابتدا اين نويد را به شما مي دهم كه با تمرين و پشتكار فراوان مي توانيد در اين دنياي 3 بعدي به راحتي فعاليت كنيد. در بخش اول به معرفي پنجره ها و نماهاي مكس مي پردازيم.
آشنايي با پنجره مكس
در ابتدا به معرفي كامل بخش هاي مختلف پنجره مكس مي پردازيم.
1ـ Titlebar  ( نوار عنوان )
2ـ Menu bar (نوار ليست )
3ـ  Main Toolba(نوار ابزار اصلي )
4ـ Reactor
5ـ  Command Panel(تابلوهاي فرمان )
6ـ  Object Categories( دسته موضوعات )
7ـ  Sub – Object Categories( زير مجموعه دسته موضوعات )
8ـ Object Type
9ـ Viewport  ( نما ـ زاويه ديد )
10ـ  Viewport Navigation Control( كنترل و دست كاري در نماها )
11ـ  Animation Control( كنترل كننده انيميشن )
12ـ  Coordinate Display( نمايش دهنده مختصات )
13ـ  Statusbar and Prompt Line  (نوار وضعيت و خط متن رساني )
14ـ MaxScript Mini Listener
15ـ Trackbar
16ـ Time Slider  ( لغزنده زمان )
Menu bar  :
1ـ File : منوي File شامل فرمان هايي براي ايجاد يك صحنه جديد (New) باز كردن فايل (Open) ، ذخيره كردن صحنه و موضوع ايجاد شده (Save) ، بازخواني مجدد مكس (Reset)، ادغام كردن موضوعات و صحنه (Mege) ، قابليت Import  و Export موضوعات ايجاد شده و … مي شود كه با اين فرامين در قسمت هاي جلوتر بيشتر آشنا خواهيد شد.
2ـ Edit : اين منو نيز داراي فرمان هايي براي بازگشتن از اشتباه انجام شده (Undo & Redo ) آماده شدن براي انجام كاري كه از سرانجام آن اطلاعي نداريد  (Hold & Fetch ) و انواع انتخاب ها (Select) مي باشد.
زماني كه اشتباهي را در كاري انجام داديد براي بازگشتن به حالت قبل كافيست يك بار روي گزينه Undo  كليك كنيد تا يك مرحله به عقب برگردد . هرباري كه Undo  را انتخاب كنيد يك مرحله به عقب باز مي گردد. اما كار Redo بر عكس Undo است. Redo  مراحل به عقب برگشته شده را دوباره به حالت اول برمي گرداند . اما چه زمان از Hold و Fetch استفاده مي كنيم ؟ براي مثال در حال ساخت يك مدل 3 بعدي هستيد و مي خواهيد اصلاح گري هايي را بر روي آن اعمال كنيد كه از نتيجه كار آن مطمئن نيستيد. در اين صورت روي دكمه Hold يكبار كليك مي كنيد. سپس تغييرات خود را انجام مي دهيد ، كه ممكن است اين تغييرات بيش از مقداري باشد كه بتوان از طريق Undo به مرحله قبل از تغييرات بازگشت . بنابراين هر زمان كه خواستيد به همان مرحله قبل از اعمال تغييرات برگرديد كافيست روي دكمه Fetch كليك كنيد. با اين كار به زماني برمي گرديد كه از Hold استفاده كرده بوديد.
3ـ Tools  :اكثر فرمان هاي اين منو را مي توان در Main toolbar مشاهده كرد. با فرمانهاي نوار Main toolbar در قسمت هاي جلوتر آشنا خواهيد شد.
4ـ  Group :براي گروهي كردن موضوعات (Objects ) و اداره آن ها از اين منو استفاده مي شود . با گروهي كردن موضوعات مي توان همزمان يك پارامترهاي مختلفي را بر روي چند موضوع گروهي شده اعمال كرد.
5ـ View :براي كنترل نماها ، افزودن Background  و كنترل آن و … از اين منو استفاده مي شود.
6ـ Create :يكي از راههاي خلق موضوعات در مكس استفاده از منوي Create   مي باشد. با انتخاب هر موضوع به طور خودكار تنظيمات مربوط به آن موضوع در Command Panel  ظاهر مي شود.
7ـ Modifiers :در اين منو مي توان تعدادي از اصلاح گرها ابتدا مي بايست موضوع مورد نظر را انتخاب كنيد. با انتخاب هريك از اصلاح گرها به طور خودكار در پانل Modify  در Command Panel  تنظيمات مربوط به آن نمايش داده مي شود.
8ـ  Character  :اما تنظيمات و فرمان هاي مربوط به يك كاراكتر را در اين منو مي توان مشاهده كرد. خلق و از بين بردن يك كاراكتر ، قفل و آزاد كردن حركت كاراكتر ، ايجاد استخوان (Bone ) و … از جمله امكانات اين منو مي باشند.
9ـ  Reactor  :اين منو شامل تمامي ابزارهايي كه براي انجام يك عمل شبيه سازي به آن ها احتياج داريم ، مي شود. گزينه هاي اين منو را در نوار Reactor  كه در سمت چپ صفحه كار قرار دارد مي توان مشاهده كرد.
10ـ Animation  :شامل فرمانهايي براي به حركت در آوردن موضوعات مي باشد.
11ـ Graphic Editor  :اين منو براي تدوين موضوعات و انيميشن به كار مي رود.
12ـ Rendering :شامل فرمان هايي براي رندر كردن و ايجاد جلوه در صحنه مي باشد.
13ـ Customize :از اين منو براي سفارشي كردن صفحه مكس استفاده مي شود.
14ـ  Max Script :از طريق اين منو مي توان زبان اسكريپتي نهادينه شده را ايجاد ، باز و اجرا كرد.
15ـ  Help : از طريق اين منو يعني آخرين منوي موجود در منوبار مي توان به راهنماي استفاده از مكس دسترسي پيدا كرد.   
 Main toolbar :
اين نوار شامل چكيده اي از دكمه هاي كليدي مكس مي باشد كه در اين قسمت به معرفي كلي آن ها مي پردازيم. در قسمت پايين و سمت راست بعضي از دكمه هاي اين نوار يك مثلث كوچك قرار دارد . اين بدان معناست كه اگر كليك ماوس را روي آن دكمه پايين نگه داريد ، مي توانيد ساير دكمه هاي زير مجموعه آن را نيز مشاهده كنيد.
در صورتي كه در فضاي خالي بين دكمه هاي نوار Main toolbar  راست كليك كنيد ، ليستي از نوار ابزارهاي شناور ظاهر مي شود.
به طور پيش فرض نوار ابزارهاي Main toolbar  ، Command Panel  و Reactor  فعال مي باشند و نوار ابزارهاي Axis Constraints  ، Layers  ، Extras  ، Render Shortcuts  ، Snaps  به طور موقت ديده نمي شوند. براي فعال كردن اين نوار ابزارها كافيست روي نام آن كليك كنيد تا نوار شناور آن در صحنه ظاهر شود.
Command Panel :
از اين پانل براي ايجاد موضوعات مختلف در صحنه و اعمال تغييرات در شكل و حالت آنها استفاده مي شود. اين پانل خود از 6 زير مجموعه تشكيل شده است.
1ـ Create
2ـ Modify
3ـ Hierarchy
4ـ Motion
5ـ Display
6ـ Utilities
اما هريك از اين پانل ها خود از زير مجموعه هايي تشكيل شده كه در اين جا به معرفي اين پانل ها و زير مجموعه هاي آن ها مي پردازيم.
پانل Create  براي ايجاد و خلق انواع موضوعات ، نورها ، دوربين ها ، انواع عوامل طبيعي و غيره از اين پانل استفاده مي كنيم . اين پانل خود از 7 قسمت تشكيل شده كه هر كدام داراي زير مجموعه هايي هستند.
1ـ Geometry
2ـ Shapes
3ـ Lights
4ـ Camereas
5ـ  Helpers
6ـ Space Warps
7ـ Systems  
پانل Modify  :براي اصلاح و تغيير در پارامترهاي موضوعات ايجاد شده از اين پانل استفاده مي كنيم .
پانل Hierarchy  تنظيماتي را براي قرار دادن محور مركزي بين موضوعات در اختيارمان قرار مي دهد .
پانل  Motion اين پانل از كنترل كننده هايي براي ايجاد يك انيميشن تشكيل شده است .
پانل  Display شيوه نمايش موضوعات در صحنه را مشخص مي كند .
پانل  Utilities مجموعه اي از ابزارهاي مختلف را در اين پانل مي توان يافت.
نماها
در محيط مكس يك موضوع را مي توان از چند زاويه ديد مختلف مشاهده كرد . به طور پيش فرض وقتي كه پنجره مكس را باز مي كنيم ، 4 نماي مختلف را در اختيار ما قرار مي دهد . نام هر نما در گوشه سمت چپ و بالاي آن نما نوشته شده است . ما مي توانيم يك موضوع را حداكثر از 4 زاويه و حداقل از يك زاويه مشاهده كنيم. ديدن موضوعات از زاويه هاي ديد مختلف به ما اين امكان را مي دهد تا تسلط بيشتري بر روي موضوعات ساخته شده داشته باشيم . در مكس ما قادر خواهيم بود تا در هر زمان تعداد و نوع نماها را تغيير دهيم .
1ـ نام نما : نام هر نما در گوشه سمت چپ و بالاي هر نما نوشته شده است.
2ـ در گوشه سمت چپ و پايين هر نما ، 3 محور عمود بر هم و رنگي به نام هاي Z(آبي) Y(سبز) X(قرمز) وجود دارند. اين محور ها ، محورهاي پيش فرضي هستند كه هميشه مختصات صفحه را نمايش مي دهند .
3ـ خطوط راهنماي روي نماها مي باشند.
Active Viewport :
به نمايي كه در آن فعاليت مي كنيم نماي فعال يا Active Viewport گفته مي شود . اين نما با كادر زردرنگي كه دور آن را فرا گرفته است ، از ساير نماها مجزا شده است . براي فعال كردن هريك از نماها كافيست روي آن عمل كليك يا راست كليك را انجام دهيم ، كه عمل راست كليك صحيح تر مي باشد.
عوض كردن زاويه ديد ( نما) :
براي عوض كردن زاويه ديد هر نما كافيست روي نام آن نما راست كليك كنيد. سپس از منوي كركره اي باز شده روي گزينه Views  رفته و نماي مورد نظر را انتخاب كنيم.
Views ( نماها) :
نماهاي موجود در مكس كه از طريق آن ها مي توانيم به موضوع نگاه كنيم عبارتند از :
يكي از شفاف ترين و بهترين نماها به شمار مي رود. اين نما قابليت نمايش سايه و چرخش به دور موضوع را دارد. همچنين جزء نماهايي مي باشد كه موضوع را به صورت 3 بعدي نمايش مي دهد .
User : اين گزينه نماهاي تك بعدي را به 3 بعدي تبديل مي كند .
Front :  نماي روبرو
Back:  نماي پشت سر
Top :  نماي بالا
Bottom :  نماي پايين
Left :  نماي سمت چپ
Right :  نماي سمت راست
 Active Shade :نما را به نماي رندر Active Shade تبديل مي كند . در اين نما مي توان يك رندر سريع از موضوعات را مشاهده كرد.
Schematic : پنجره Schematic را در نماي مورد نظر نمايش مي دهد . Schematic شيوه اي است براي نمايش نموداري موضوعات داخل صحنه .
Shape  :  زاويه نماي انتخاب شده را بر اساس شكل انتخاب شده در صحنه تغيير مي دهد  
اكنون مي خواهيم چگونگي نمايش موضوعات در صحنه را مشخص كنيم. نوع نمايش موضوعات در صحنه تاثير مستقيمي با افزايش و يا كاهش سرعت كار با برنامه دارد . اكنون بر روي نام نما راست كليك كنيد. 5 گزينه اول اين منو مربوط به چگونگي نمايش موضوعات در صحنه مي باشد .
  Smooth + Highlightsدر صورت فعال بودن سطح موضوعات را به صورت هموار و برجسته در آن نما نمايش مي دهد. ضمن اين كه تاثير نور بر موضوعات را نيز نشان مي دهد . پرداخت اين صحنه كندتر از ساير صحنه ها مي باشد .
 Wireframeفقط لبه هاي موضوع را نمايش مي دهد . مثل اين كه موضوع را با سيم                ( Wire) ساخته ايم .
 Smoothموضوع را فقط به صورت هموار نمايش مي دهد و قابليت نمايش تاثير نور بر موضوعات را ندارد.
 Facets + Highlightsموضوع را به همراه خطوط تشكيل دهنده آن (Polygons )  نمايش مي دهد . ضمن اين كه مي توان تاثير نور بر موضوعات را در آن صحنه مشاهده كرد.
 Facetsموضوع را همراه Polygon  هاي آن نمايش مي دهد با اين تفاوت نسبت به مورد قبل كه قابليت نمايش تاثير نور بر روي موضوع را ندارد.
Flat موضوع را بدون پستي و بلندي هاي آن نمايش مي دهد.
 Lit Wireframesفقط لبه هاي موضوع را نمايش مي دهد با اين تفاوت نسبت به Wireframe كه تاثير نور را بر آن مي توان مشاهده كرد.
 Bounding boxهر موضوع را به صورت يك جعبه سيمي نمايش مي دهد . سرعت پرداخت اين صحنه از ساير صحنه ها بيشتر مي باشد.
 Edged Facesاين گزينه را زماني مي توان فعال كرد كه يكي از حالت هاي Smooth ، Smooth + Highlight ، Facets ويا Facets + Highlights  انتخاب باشد. در اين صورت لبه هاي موضوع در طول سطوح موضوع نمايش داده مي شوند .
 Transparencyاز اين گزينه زماني استفاده مي كنيم كه موضوعي شفاف در صحنه قرار داشته باشد . در اين صورت در Transparency  نحوه نمايش آن را مشخص مي كنيم .
حالت  Best موضوع شفاف را به بهترين شكل ممكن نمايش مي دهد . حالت  Simple  موضوع را به حالت عادي يا با 50 درصد كيفيت نمايش مي دهد و حالت  None نيز موضوع را به صورت شفاف نمايش نمي دهد.
بدين ترتيب با انواع حالت نمايش موضوع در صحنه آشنا شديد .   
با نماهاي برنامه مكس آشنا شديد . در اين قسمت مي خواهيم تغييراتي را در اين نماها ايجاد كنيم. در گوشه سمت راست و پايين پنجره مكس بخشي به نام Viewport Navigation Control  وجود دارد كه به كمك ابزارهاي اين قسمت مي توانيم تسلط بيشتري بر موضوع در نماها داشته باشيم.
نكته : در گوشه سمت راست و پايين بعضي از دكمه ها مثلث كوچكي ديده مي شود . اين بدان معناست كه اگر كليك ماوس را روي آن دكمه پايين نگه داريم بقيه گزينه هاي آن ديده مي شوند.
Zoom اين ابزار براي بزرگ و كوچك نمايي نماي فعال مي باشد . اين كار به وسيله دور و نزديك كردن دوربين فرضي نسبت به صفحه انجام مي شود . زماني كه كوچك نمايي صورت مي گيرد ، دوربين فرعي از موضوعات دور مي شود (Zoom Out) و زماني كه بزرگ نمايي شكل مي گيرد ، دوربين فرعي به موضوعات نزديك تر مي شود (Zoom In ).
روش كار :
1ـ روي دكمه Zoom  كليك مي كنيم.
2ـ نشانه گر ماوس را روي نماي فعال مي بريم .
3ـ كليك ماوس را پايين نگه داشته و آن را به سمت بالا يا پايين دراگ مي كنيم. كشيدن ماوس به سمت بالا باعث بزرگ نمايي و به سمت پايين باعث كوچك نمايي مي شود.
Zoom All : اين ابزار همانند ابزار Zoom عمل مي كند با اين تفاوت كه در همه نماها تاثير مي گذارد. روش كار آن نيز مشابه Zoom  مي باشد.
Zoom Extents / Zoom Extents Selected :
Zoom Extents : با انتخاب اين گزينه تصوير در نماي فعال روي همه موضوعات متمركز ( Zoom ) مي شود. در اين حالت تمامي موضوعات موجود در صحنه در كادر نماي فعال ديده مي شوند.
Zoom Extents Selected : تصوير را در نماي فعال فقط روي موضوع انتخاب شده متمركز مي كند.








انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کامپیوتر، انجام پایان نامه ارشد کامپیوتر، انجام پایان نامه، پایان نامه

برای دیدن ادامه مطلب از لینک زیر استفاده نمایید

 

انجام پایان نامه | دانلود مقاله

سفارش پایان نامه