انجام پایان نامه

درخواست همکاری انجام پایان نامه  بانک مقالات رایگان انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

|

انجام پایان نامه ارشد

 پایان نامه 

پایان نامه‏ کامپیوتر

انجام پایان نامه‏ ارشد کامپیوتر

سازمان
در صنعت روستايي بافندگي به منظور فروش صورت مي گيرد .داشتن ماشين بافندگي امتياز بارز وآشكار دارد:بافندگي در هر زماني امكان پذير مي باشد و همزمان مي توان چشم از بچه ها برنداشت و مراقب آنها بود.داشتن شغل پاره وقت براي زنان به منظور افزايش در آمد خانواده سود مند است.مواد خام بافندگي ازطريق مختلف تهيه مي شود.ممكن است خانواده داراي گوسفند باشد و مواد خام خود را از طريق دام خود تهيه كند،يا اينكه ممكن است از همسايگان خود و در آخر از بازار تهيه كننده پشمي كه از بازار تهيه مي شود  به لحاظ كيفيت پشم خوبي نيست و اغلب (پشم پوستي )است كه قبل از بافندگي از هم  جدا مي شود.پشم وهزينه رنگرزي آنها مستلزم هزينه زيادي است كه از عهده روستاييان فقير بر نمي آيد.مخصوصا زمانيكه سه ماه بيشتر براي كامل كردن فرش وفروش آن به تاجر جهت  گرفتن پول طول مي كشد بافنده به جاي اينكه مواد خام خود را از بازار خريداري كند نخ رنگ شده را از طرف قرار داد خود مي گيرد كه بابت ارسال و مراسلات فرش كامل شده به بافنده پول مي پردازد.اين شيوه از نيمه دوم  قرن 19در ايران رواج پيداه كرده اما پيشينه ديرينه تري در تركيه دارد.اين شيوه باعث مي شود كه طرف قرار دارد(باسفارش دهنده)بامشخص كردن سايز،رنگ،تناسب  والگو تاثير مستقيمي در نوع كيفيت فرش داشته باشد.بنابراين در كنترل كيفيت چندان موثر نيست. به اين ترتيب صنعت بافندگي  به طور محسوس و قابل توجهي با كارخانه هاي توليدي تفاوت دارد.كارخانه هايي كه كنترل كيفيت عامل مهمي در موفقيت تجارت محسوب مي شود.
اين شيوه در صنعت بافندگي نسبتاً به تقاضاي بازار كار پاسخگوست. زمانيكه صنعت در حال رونق باشد ماشينهاي بيشتري به كار گرفته مي شود .بافنده هميشه در جستجوي ايده جديدي است.الگويهاي موفق كپي برداري ياد گرفته مي شود و الگوي جديد نيز آزمايش مي شوند وگاهي اوقات يك فرش براي نمونه بافته مي شد تا منتخبي از الگوي زمينه ها و خطوط ويا طرح جديد مثل بوته گل را نشان مي دهد (تصوير1)زمانيكه تهيه مي شد بايد از الگوي منسوجات اروپاييان نيز باشد.باكمك چنين نمونه اي سفارش پذيرفته مي شد و متقاضي اندازه ونوع زمينه و حاشيه اي را كه مي خواست مشخص مي كرد.بافندگي از مدتها پيش مرسوم است.ازقرن 18،17قاليچه هاي بسيار زيادي از غرب تركيه به اروپا صادر مي شد.بسياري از اين قاليچه هاي صادراتي در كليساهاي نواحي ترانسليوايناي روماينا يافت مي شد.(تصوير 2)اين گونه فرشها كوچك بوده و به سبك خاصي بافته مي شدند كه بيشتر شبيه قاليچه هاي نواحي ميلاس در قرن 19بود كه هنوز هم بافندگي به اين سبك ادامه دارد (تصویر3).يكي از ويژگي هاي اين سبك اين است که بسياري از طرحهاي نسخه روستايي الگوهاي پخته تر بود مثل (تصویر 23) بويژه طرحهايي كه در زمان عثماني رايج بوده است.اين فرش زير آوارهاي شرق تركستان(سينك يانگ)پيدا شده كه پسر آدِل اِ ستين بازمانده هاي فرش كه متعلق به قرن 16تا19بود را پيدا كرده است.بافندگي فروش هنوز هم در اين ناحيه وجود دارد.اين نمونه متعلق به آبادي (خوتن) است كه انتهاي هرزمينه طرح اناري دارد.كه داخل گلداني در حال رشد است.اين نقش قديمي است كه به معناي زندگي و فراواني است.در فرش هاي قديمي كه اين فرش نمونه خوبي از آنها است،از پشمهاي در خشنده در رنگهاي هماهنگ بر گرفته از طبيعت استفاده مي شد. در اين ناحيه رنگهاي مصنوعي و ساختگي بين سالهاي 1960،1670 يعني اواسط قرن 19 به كار گرفته شده است.  MC200×374 ،½ 7 ×174                                                                                                                                                                 
تصوير شماره(1) الگوي فرش را به سه طريق ميتوان بازسازي كرد:                                                                                                   
1-از طريق حفظ كردن وبه خاطر سپردن (مرسوم در بافندگي هاي قبيله اي)
2-از طريق كپي كردن فرش ديگر (مرسوم در صنعت بافندگي)
3-با استفاده از نقشه(مرسوم در كارخانه)
در صنعت بافندگي،بافنده سعي دارد كه از طرحهاي جديدي استفاده كند كه ممكن است الگوي فرش  كوچكي از آب در بيايد.مثل نمونه ذيل كه هر نقشي در آن حداقل يك بار تكرار شده است.وسپس به كپي طرحهاي قاليچه نمونه مي پردازد.(بيجار،شمال غربي ايران،قرن19،CM 112× 152  / 60×60
تصوير شماره (2): در طول قرن17،يك صنعت بافندگي در غرب تركيه بازار صادرات موفقي راه انداخت و قاليچه –هاي كوچك و رنگي با الگوي مبتني بر سبك عثماني را صادر مي كرد.اين قاليچه ها را در نقاشي هاي آمريكايي واروپايي و تقريباً در اكثر نواحي ايتاليا ،هانگاري ورومانيا مي توان ديد.در آن زمان در ناحيه ترانسيلوانياي و رومانيا رسم بر اين بود كه تجار فرش تر ك به كيلساي محل هزينه مي كردند كه هنوزم اين فرشها در كيلساها قابل مشاهده است. تركيه، قرن17(اغلب به عنوان ترا نسليو ياد مي شود)
46×½69  /  CM177×177


مد فرش و صنعت روستایی
تصوير شماره (3): طرح اين فرش مربوط به شمال غرب ايران كه در قرن17 نيز اين طرح را مي توان يافت.تصنع الگوهاي برگرفته از مدلهاي قوس دار از ويژگي هاي صنعت بافندگي در اين زمان است.
   62×141  /   CM.158×358
تصوير شماره (4): صنعت بافندگي پيشينه طولاني در قفقاز دارد.در قرن17بافندگان قفقازي مدل ساده اي از فرشهاي بافته شده در کارخانه ایران را تولید می کردند. این فرش های دراگني با رنگهاي  ابتدايي از نمونه هاي فرش  مي شد.اصطلاح دراگن به سبك،«S» مانند در طرحهاي فرش دارد كه با رجوع به فرشهاي ديگر نيز قابل تشخيص است.  88×½184 /  223×469
يك چنين كارهاي موازي در آن زمان در قفقاز كه درآن زمان تحت حكومت فارس ها بود انجام مي شد.جايي كه به نظر نمي آمد براي تاًسيس كارخانه ها كه در نقاط ديگر ايران نيز وجود داشت مناسب باشد.در عوض صنعت بافندگي با توليد فرشهايي بر گرفته از طرحهاي ايراني بر روي دار قالي كه پهناي ان به بيش از دو نيم متر نمي رسد.در حال رونق و شكوفايي بود.با وجوديكه الگويها مبتني بر الگوهاي اصلي و پيچيده بودند،در دست بافندگان قفقازي فرشها به صورت زمخت و قوي بافته مي شد و تمام نقشهاي منحني به نقشها ي خطي وزاويه - اي تبديل شد.اين فرش ها نقشهاي اژدها شكل معروف را نيز داشت (تصوير شماره 4)كه گفته مي شود و از فرش هاي اورجينال ايران گرفته شده با وجوديكه هيچ فرش ايراني با اين نقشه معروف نيست.اين نوع فرشها به تعداد زيادي توليد مي شد و با موفقيت به خارج از كشور صادر مي شد.بسياري از اين فرش ها در مساجد تركيه و حتي در اروپا در نقاشيهاي آن دور ه قابل روئيت است.
تصویر شماره (7): تبريز: بزرگترين مركز بافندگي در ايران ا ست كه اين فرش بسيار زيبا نشان از مركز اصلي بافندگي بودن تبريز در صنعت بافندگي را نمايان مي كند  
زمينه اي بسيار ساده كه در آن گل وبوته هاي كوچك در آن استفاده شده است.كارگاه فرش براي اولين بار در سال 1870در تبريز راه اندازي شد.اين فرش كه براي بازار ايراني بافته شده و همانند فرش خراسان  صفحه 57 تا حدودي ويژگي هاي فرش روستايي را دارد.
تصویر شماره (8): وقتي كه شركت زيگلر(ziegler) وشركا در سلطان آباد (اراك كنوني،مركز ايران) تجارت فرش انجام دادند،در جستجوي شيوه اي بودند كه بتوانند با استفاده از الگوي فرش هاي كوچك (وقيره (vagireh))طرح جديدي را به بازار عرضه كنند .بعد از انتخاب طرحي كه فكر مي كردند فروش خوبي خواهد داشت،آنها تعدادي طرح قاليچه سفارش دادند تا بتوانند اين فرش را كه در تصوير آمده توليد كنند. اين فرش در روستاها توزيع شد تا بافنده ها از طرح كپي كنند و طرح آن را آنقدر تكرار كنند تا به سايز لازم در فرش مورد نظر برسند.اين طرح مربوط به قرن18 و شرق ايران است.(رجوع به تصویر شماره 37 سايز CM590×68   /150×173
تصویر شماره (10) : بسياري از قاليچه هاي قزاقي الگوهاي خود را از فرش هاي وارد توسط مهاجران ترك گرفته بود طرح اين فرش قزاقي ريشه و تاريخچه متفاوتي دارد.عنصر اصلي طرح پيچيده و وسيع ايراني در قرن 17 در اين قالي كاملاً حفظ شده كه در سالهاي بعد توسط بافندگان روستايي تغيير يافته و درجايگاه خود تبديل به يك طرح جالب شده است اين طرح با نامهاي متفاوت «شعله آتش» وعقاب شناخته مي شود.قرن 19  CM56×77  /142×196
تصویر شماره (9) : پيچك هاي جذاب به رنگ شتري هنوز هم در بسياري از روستا هاي همدان واقع در شمال غربي ايران يافته مي شود.برخي از گونه  هاي قديمي واقعاً نماينگر گنجينه اي از هنر بومي است قرن19  IN40×141 /  CM 102×358

سنت بومی
قبل از اينكه در مورد پيشرفته ترين كارگاه فرش توضيح و بحث ارائه دهيم:لازم است توضيحاتي در مورد سنتهاي بومي دهيم:گرچه هر يك از روستاها توليدات بي شماري را دارند كه مي توان هر يك از آنها  را با جزييات و به صورت مشروح توصيف كرد.
قفقاز منطقه اي است كه هم به لحاظ فرش و هم اسرار بسيار غني مي باشد.اطلا عات قابل اطمينان چنداني را براي اين منطقه قابل توجه از جهان در دسترس نيست.قفقاز ناحيه اي است كو هستاني كه اقليت هاي قومي فراواني با زبان و ويژگي هاي مخصوص خود در آنجا زندگي مي كنند جايي كه هنوز هم مسا‌ ئل ابتدايي و پيشينه اين ناحيه همانند  این متن مانند مشکل پیوند در منطقه اسکانیا می باشد. قفقاز پيشينه و قدمت طولاني در توليدات بافندگي و صادرات دارد كه تا كنون نيز ادامه دارد.اكثر توليدات و محصولات به دست آمده ويژگيهاي مطلوب و كار بافندگي را داشته و برحسب روستا وشهر ويا ناحيه نامگذاري مي شد. بسياري از طرحهاي الگوها به قرن 17 ايران برمي گردد برخي بافندگي ها نيز ويژگيهاي قبيله اي سبك قوي دارند (تصوير صفحه 58 به بافندگي هاي گروهاي قبيله اي در تركيه و ايران و همچنين تر كمنها آسياي مركزي به هم شباهت دارند. از آنجا كه هيچ كس به يقين نمي داند كه بافنده  آنها چه كساني هستند طبقه بندي آنها بسيار كار دشواري است حساسيت صنعت بافندگي نسبت به اين ايده هاي جديد توسط بافندگان قفقازي به خوبي نمايان است.
قفقاز، جز اولين كساني بودند كه طرح اروپايي دادند و به شكل الگوهاي زمين تزيين شده با گل رزهاي درحال رشد در سال 1840معرفي به بازار عرضه كردند و همچنين آنها (یعنی قفقازی ها) جزو اولين كساني بودند كه در سال 1780 از رنگهاي مصنوعي استفاده كردند.
در تركيه سیستم صنعت بافندگي مدتها پيش پايه گذاري وتشكيل شده بود كه در زندگي شهري آنقدر انجام شده كه فرشهاي بسيار ا ندك شده وبا اين نوع فرشها فاصله افتاده است.
آنتاليا يكي از شهرهايي است كه گليم هاي خوبي دارد و هم اكنون موضوع مبحث بسياري از پژوهشگران است به گفته يكي از مراكز بافندگي گليم يك هنر بومي است كه به دوره نوسنگي برمي گردد. ديگري معتقد است گليم ها ساخته دست قبيله هایي است كه در چادرها از آن استفاده مي شد و نه در خانه.
قبل از قرن19صنعت بافندگي ايران آنقدر شناخته شده نبود.اما فرشهايي كه در موقعيتهاي مختلف پيدا مي شد شواهدي از صنعت مثنوي وقوي را نمايان مي كرد.در نيمه اول قرن19 توليد فرش در ايران تنزل داشت اما صنعت بافندگي توسط يكي از تجار با عنوان شغل جانبي توصيف شد كه پايان ندارد. دراثر تقاضا ي خارجي،زنان روستايي ايراني به تقاضايشان واكنش نشان داده و توليدات خود را افزايش دادند.عرضه تقاضا در اواخر قرن 19 به نقطه اي رسيد كه مهندسان غربي بر آن شدند تا ماشيني اختراع كنند كه بتوانند فرش هاي انبوه توليد كنند. درسال 1910 يك شركت انگِلیسي به نام «تامكينبسون» كه امتياز انحصاري و ثبت را از «رِنارد فرِرس» در فرانسه گرفت تا طبق قانون جاكوارد ماشين بافندگي توليد كند.
در ابتدا شركت تامكينسون از فرش هاي آبي و قرمز تركيه تقليد كرده و به توليد آن پرداختند اما هرگز موفق نبود و با بافندگان همدان كه سريع و ارزان كار مي كردند نمي توانستند رقابت كنند.بعد از ماشين براي سفارشهايي مثل بافتن نشانه هاي و نماد هاي خاص براي پر كردن فضا هاي خاص استفاده مي شد.آخرين فرش ماشيني بافنده شده توسط شركت تامكينسون در سال 1962 بافته شده برخي از توليدات صنعت بافندگي در ايران در سراسر جهان شناخته شده است مثل فرشهاي بيجار كه به خاطر رنگهاي شفاف دوامشان معروف است.
همچنين بافندگي هاي بلوچي در خراسان به خاطر رنگهاي تيره پشم هاي مرغوب و قيمت هاي اقتصاديشان شناخته شده است.فرش هاي سِنه به خاطر مهارت واستادي كه در بافت آن به كار رفته و به خاطر رنگهاي ملايم و روشن آن معروف شناخته شده است.برخي از فرشهاي فوق العاده زيبا در روستاهاي بختياري نشين بافته شده است. استانداردهاي فني در گذشته در سطح بالايي بوده ودر همان سطح نيز باقي مانده است (تصوير صفحه 59)در قرن 19 آنها خواستند كه فرشهاي بزرگي ببافند كه به طور معمول هرگز طراحي نشده بود اما سبك الگوي فرش بافته شده در جوشقان را داشت و قرن ها در ايران رايج بود.
تصویر شماره (11): اين فرش قزاقستان، با اسم كاراچوب مشهور است. اين طرح الگوي قديمي است كه در فرشهاي تركيه هم وجود دارد. طرحهاي انتزاعي موجود در اين فرشها وفرشهاي قزاقي آنها هميشه مورد توجه خانه هاي مدرن بوده است    67×½ 88 /  M C 170×225
تصویر شماره (12): طرح سِوَن،كه يكي ديگر از انواع فرشهاي قزاقي است، در تصوير نمايش داده شده است اين فرش داراي بوته هاي انبوه و رنگهاي قوي است درست مثل قاليچه هاي قزاقي شكل زمينه آن را در فرش هاي تركيه مي توان ديد در قرن19  72× ½ 86  /  M C83×220
تصویر شماره (13): قاليچه هاي قزاقي در قفقاز به خاطر ويژگي هاي قوي شان قابل توجه هستند و توسط پژوهشگران روسي و برطبق طرح و خاستگاه شان نامگذاري مي شوند.اين طرح  بورچالي يكي از محدود فرشهايي است كه بر حاشيه و زمينه آن يكسان تاًكيد شده است قرن 19  61×87 / M C 155×221
تصوير شماره (14): اين فرش يكي ازمحصولات شهر فراهان واقع در مركز ايران كه در سال 1282 مصادف با 1865 بعد از ميلاد مسيح است اين نوع فرشها مورد علاقه نسل تاجران قديمي كه در خاورميانه متولد شدند مي باشد.
اين نوع فرشها به ندرت ديده مي شدند و از ويژگي هاي فرش سبك فراهان به نظر مي آيد.







انجام پایان نامه

انجام پایان نامه کامپیوتر، انجام پایان نامه ارشد کامپیوتر، انجام پایان نامه، پایان نامه

برای دیدن ادامه مطلب از لینک زیر استفاده نمایید

 

سفارش پایان نامه