انجام پایان نامه

درخواست همکاری انجام پایان نامه  بانک مقالات رایگان انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

|

انجام پایان نامه ارشد

 پایان نامه پروژه پایانی

  پایان نامه | پایان نامه بهداشت جسم انسان در قرآن

موضوع:


بهداشت جسم انسان در قرآن
فصل اول: طرح تحقيق    5
1- مقدمه    6
2- تعريف موضوع و لزوم پرداختن به آن    7
3- مروري بر مطالعات انجام شده    7
4- اهداف تحقيق    7
5- طرح سئوال و فرضيه    7
6- روش تحقيق    8
7- محدوديتها و پيشنهادات    9
8- كليد واژه‌ها    9
فصل دوم: يافته‌هاي تحقيق    11
بخش اول: بهداشت فردي    12
1- وضو    13
مقدمه    13
2- غسل    21
الف – غسل جنابت    22
ب – غسل حيض    28
ج- پاداش غسل در روايات    29
3-طهارت لباس    30
اصول پوشش در اسلام    31
الف – جنس لباس    31
ب- رنگ لباس    34
ج – نظافت لباس    36
بخش دوم: بهداشت غذايي    38
1- دعوت به غذاهاي طيب    40
2- ممنوعيت غذاهاي غيربهداشتي    43
الف – مردار    44
ب – خون     47
ج – گوشت خوك    49
تغذيه و اخلاق    52
د – ممنوعيت نوشيدن خمر    54
معني لغوي و اصطلاحي    54
مراحل برخورد قرآن با شرابخواري    56
مرحله اول: رزق نيكو ولي استفاده نادرست از آن    56
مرحله دوم: اشاره به گناه شرابخوار    57
مرحله سوم: نهي از نماز در حالت مستي    58
مرحله چهارم: حرمت شراب    60
آثار و نوشيدن شراب    63
الف – آثار زيانبار روحي و معنوي    64
ب- آثار زيانبار جسمي و مادي    68
1- دستگاه گوارش    69
2- دستگاه تنفس    69
3- خون    70
4- قلب و رگها    70
5- عقل و روان    70
6- نسل    71

بخش سوم: بهداشت جنسي    74
1- ممنوعيت آميزش با زنان در حالت عادت ماهيانه    75
ممنوعيت آميزش با زنان در حالت عادت ماهيانه از نظر پزشكي و علمي    77
احكام حائض    80
2- زنا    80
تعريف اصطلاحي    81
مراحل نكوهش زنا در قرآن    81
مرحله اول: صفات زنا    82
مرحله دوم: وعده‌ي عذاب اخروي    83
مرحله سوم: زنا نكردن جزئي از يك پيمان عمومي    83
مرحله چهارم: مجازات زناكار    84
برخي از مفاسد زنا    86
انتشار بيماري‌هاي آميزشي در جامعه    87
الف – ايدز    89
ب – سفليس    90
پ- آتشك يا شانكرنرم     90
ت- گرانوم آميزشي    91
ث- التهاب مهبل    91
ج – سوزاك     91
روش حكيمانه اسلام در جلوگيري از بيماري‌هاي آميزشي    93
3- لواط    96
موارد بيان لواط در قرآن    97
اول: احكام لواط    104
اسرار معنوي و علمي تحريم هم جنس‌گرايي    105
4- استمناء (خود ارضايي = جلق زدن)    106
بخش چهارم: بهداشت محيط زيست    110
بخش پنجم: بهداشت رواني    111
تعريف بهداشت رواني    115
فرق شفاء و رحمت    117
قرآن چگونه شفابخش است؟    117
فصل سوم:    121
نتيجه‌گيري    122
منابع و مأخذ    123





فصل اول :

طرح تحقيق
 
1- مقدمه
قرآن کریم ،آخرین سروش آسمانی است که پیامبر اکرم (ص)آن را برای بشریت به ارمغان آورده است . این کتاب الهی ،از جهات مختلفی مانند فصاحت و بلاغت ،معارف عالی و قوانین استوار ،خبرهای غیبی و اعجاز علمی و. . . معجزه محسوب می شود . و در باب اعجاز علمی مباحثی چون فیزیک ،شیمی ،علوم پزشکی و . . . در آیات قرآن به چشم می خورد و آنچه در این تحقیق مطرح گردیده است مباحث مربوط به بهداشت جسم انسان است که امروزه از مهمترین شاخه های علوم پزشکی محسوب می شود . آن چه در این راستا قابل توجه است این است که اصولاً بهداشت جسمی و روحی در تعالیم انبیاء جایگاه و شیوه ای داشته است تا آن جا که پیشوایان دینی عقل سالم را در بدن سالم بیان نموده اند .
امروزه بهداشت جایگاه رفیعی در بین علوم پزشکی دارد چرا که توجه به امور مربوط به بهداشت موجب سلامت اقشار مختلف جامعه خواهد شد همه شاخه های متنوعی که در بهداشت امروز مورد مطالعه قرار گرفته است همگی در جهت توسعه سلامت و امنیت افراد قرار گرفته است .
اگر به بهداشت و اصول آن توجه کافی بشود بطور یقین اقتصاد جامعه رونق بخصوصی خواهد گرفت واز ناحیه این  عنایت و برنامه ریزی می توان به سمت قله های تمدن و توسعه انسانی قدم برداشت که سلامت و بهداشت جسم و روح زمینه ای برای عبادت و بندگی خداست که خود تکامل انسان محسوب می شود و بشر با آرامش خاطر بهتری می تواند در مسیر رضایت الهی گام بردارد .
در این پژوهش سعی شده است با کمک آیات و روایات بخشی از بهداشت جسم انسان در تعالیم الهی مورد بررسی قرار گیرد ،امید است که مورد رضایت حضرت حق واقع شود.
 
2- تعريف موضوع و لزوم پرداختن به آن
هميشه و در همه موارد پيشگيري بهتر از درمان است. بهداشت نيز يكي از موارد پيشگيري در بيماري‌ها است. لذا لازم دانسته شد كه به بهداشت جسم انسان پرداخته شود تا حداقل با آگاهي از اثر برخي موارد آن، به تندرستي و سلامت جسم كمك شود و با جسم و روح سالم است كه انسان مي‌تواند به عبادت خداوند بپردازد و از طرفي جلوه‌اي، از جلوه‌هاي همسويي علم و دين نشان داده شود.
3- مروري بر مطالعات انجام شده
تا‌ آنجا كه بنده جستجو كردم در جايي كتاب يا مقاله و يا پايان‌نامه‌اي با اين عنوان نديدم ولي پايان نامه و مقاله در مورد بعضي از بخش‌هاي تحقيق مثل شراب و نماز كار شده بود.
4- اهداف تحقيق
هدف كلي:
بهداشت جسم انسان در قرآن
هدف جزئي:
تأثير بهداشت غذايي بر جسم انسان
تأثير بهداشت فردي بر جسم انسان
تأثير بهداشت جنسي بر جسم انسان
تأثير بهداشت محيط زيست بر جسم انسان
تأثير بهداشت روان بر جسم انسان
5- طرح سوال و فرضيه
فرضيه:
1- اوامر و نواهي با بهداشت جسمي و روحي انسان مطابقت دارد.
2- بهداشت جسم با بهداشت روح متلازم است
سؤال:
1- آيا سلامت جسم تأثيري در عبادات فردي و اجتماعي دارد؟
2- آيا پرهيز از محرمات الهي تأثيري در سلامت جسم انسان دارد؟
6- روش تحقيق
روش تحقيق به صورت كتابخانه‌اي بوده كه در ابتدا محقق آيات مربوط به موضوع را از كتب مربوطه استخراج نموده و سپس استفاده از تفاسير و ديگر كتب ذكر شده در منابع و مأخذ مي‌باشد و در بعضي قسمتها محقق نيز نظراتي را بيان نموده است.
7- محدوديتها و پيشنهادات
محدوديت: مسلماً در هر تحقيقي براي محقق محدوديتهايي وجود دارد و محدوديتي كه در این تحقیق وجود داشت كمبود منابعي كه هم شامل مسائل علمي و هم قرآني با هم باشد.
پيشنهاد:
با توجه به مطالب علمي كشف شده در قرآن كه اعجاز علمي قرآن محسوب مي‌شود پايان نامه‌هايي با هر كدام از عناوين علمي موجود در قرآن كار شود كه در اينصورت هم يك كار قرآني و هم يك كار علمي صورت مي‌پذيرد.
در دسترس قرار دادن نرم‌افزارهاي تفسيري و روايي براي دانشجو و همچنين وجود كامپيوتر در خوابگاه تا دانشجويان بتوانند راحت‌تر و با اطمینان بیشتری كارهاي تحقيق خود را به انجام برسانند.
8- كليد واژه‌ها
بهداشت جسم انسان در قرآن
بهداشت:
در لغت: « نيكو نگاه داشتن ، نگاهداري تندرستي، سابقاً حفظ الصحه مي‌گفتند.»
در اصطلاح:«روشها و كارهاي لازم براي حفظ تندرستي»  
جسم:
« بدن، تن ، هر چيزي كه داراي طول و عرض و عمق باشد، هر چيزي كه قسمتي از فضا را اشغال كند، جمع آن، اجسام و جسوم»
« هر چيزي است كه داراي دراز و پهنا و ژرما باشد ( طول و عرض و عمق)، اجزاء هر جسمي از جسميت خارج نمي‌شود هر چند كه تكه تكه و جزء جزء شود باز آن جزء ابعاد دارد.»
«آنچه داراي حجم و وزن است و فضايي را اشغال مي‌كند، ماده 2- ساختمان مادي يك زيستمند، بويژه انسان يا جانور، پيكر، كالبد، جسد، تن»  
انسان:
در لغت: « آدمي ، مردم، بشر، اناسي و آناس جمع»  
در اصطلاح : « انسان: (انسانها): 1- جانداري كه طبيعدانان او را در رده پستانداران، زير راسته آدم نمايان، بالاتيره آدم نمايان و  تيره انسانها قرار مي‌دهند و داراي ويژگي حركت بر روي دو پا، وجود مركز گويايي در مغز و توانايي ابزار سازي دارد. 2- شخص خوب و پاي‌بند به اصول اخلاقي، آدم؛ آدمي»  
قرآن: « اين لفظ در اصل مصدر است بمعني خواندن . چنانكه در بعضي از آيات معناي مصدري مراد است مثل « إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ »   قرآن در اينجا مصدر است مثل فرقان و رحجان و هر دو ضمير راجع بومي‌اند يعني در قرآن عجله نكن زيرا جمع كردن آنچه وحي مي‌كنيم وخواندن آن بر عهده ماست....و چون آنرا خوانديم از خواندنش پيروي كن و بخوان.
قرآن كتابي است خواندني بايد آنرا خواند در معانيش دقت و تدبر نمود.بعضي‌ها قرآن را در اصل بمعني جمع گرفته‌اند كه اصل قرء بمعني جمع است  در اينصورت مي‌توانند بگويند كه : آن مصدر از براي فاعل است. قرآن يعني جامع حقائق و فرموده‌هاي الهي.»   
« كتاب آسماني مسلمانان كه شامل 6600 آيه و صدو چهارده سوره است» هشتاد و دو سوره آن در مكه نازل شده و به سوره‌هاي مكي معروف مي‌باشد و سي و دو سوره هم در مدينه نازل شده و آنها را سوره‌هاي مدني مي‌گويند.»    


فصل دوم :

یافته های تحقیق

•    بهداشت فردی
•    بهداشت غذایی
•    بهداشت جنسی
•    بهداشت محیط زیست
•    بهداشت روان     




 

                                                                                                                                                                         




بخش اول:

بهداشت فردی

1-    وضو
2-    غسل
3-    طهارت لباس




1- وضو
مقدمه
سپاس و ستایش شایسته پروردگار هستی است که ذرات عالم وجود را مظهر جمال و جلال خویش قرار داد ،پروردگار و معبودی که همواره همه موجودات در پرتو عنایات پر مهرش قرار دارند ،کسی که شایسته یاد کردن است و برماست که نعمتهای خالصانه اش را شاکر باشیم و نمازگزاردن وپیشانی سائیدن جز بر پیشگاه او نباشد . چنانچه خداوند متعال نیز از بندگانش خواسته است که همواره او را یاد کنند و به یاد او باشند ،و در قرآن مجید خطاب به انسان آمده است :« أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي  »
«بدان که منم خدای یکتا هیچ خدایی جز من نیست پس مرا به یگانگی بپرست و نماز را برای یاد ما بپا دار»
«نماز به عنوان یکی از ارکان دین مبین اسلام عالیترین و کاملترین نوع نیایش و ارتباط با خداوند می باشد بطوریکه قرآن در بیش از 120 آیه از سوره های مختلف این کتاب الهی از نماز ،احکام،آداب و آثار آن به کرات یاد نموده است .
اگر چه افزون بر نماز ،عبادات دیگری همچون خمس،زکات،حج،جهاد و . . . وجود دارند که هر کدام نقش سازنده و تربیتی مهمی بر روی انسان دارند ولی در این میان نقش نماز بسیار سازنده تر است زیرا نماز جلوه ای از حضور بنده در محضر ربوبیت است و ما در هیچ یک از عبادات اسلامی همچون نماز در تمامی مراحل در محضر خدا نیستیم ،تمامی حرکات،صحبتها و ذکرها همه با خداست و لحظه ای غفلت ازاحکام آن با عث ابطال نماز می گردد،در صورتیکه در دیگر عبادات مثل روزه ،اگر چه انسان به نیت قرب به خداوند و خود سازی از خوردن امساک می نماید اما در همین حال در تمامی روز می تواند اعمال روزمره خود را انجام دهد همچنین نماز تکرار بندگی انسان در برابر ذات لایزال الهی است واین تذکر و یاد مکرر خداوند در طول شبانه روز باعث می شود تا بشر کمتر از یاد  خدا غافل باشد و به همان نسبت از گناه و عصیان او می کاهد»
جهان ،محراب وسیعی است که همه کائنات ،درآن به تسبیح و عبادت وسجود در برابر خدا مشغولند .« تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا »
«هفت آسمان وزمین و هر چه در آنها ست همه به ستایش خداوند مشغولند و موجودی نیست در عالم جز آنکه تسبیح و ستایش پروردگار می نماید ولیکن شما تسبیح آنها را فهم نمی کنید . بدرستیکه خداوند بسیار بردبار و آمرزنده است »
به نماز ایستادن ،همراهی با همه آفریده ها و فرشتگان در پرستش وذکر پروردگار است . به نماز ایستادن رنگ و بوی الهی گرفتن وجلوه و آئینه جمال حق شدن است . لحظاتی را به یاد او ،به نیایش او و راز و نیاز با او بگذرانیم و ورح آلوده را در چشمه صاف وزلا ل الهی شستشو دهیم . این است نمازی که مسلمان روزانه پنج بار می خواند .
نماز در اسلام جایگاه ویژه ای داردو نماز گزار لازم است برای انجام این عبادت مقدماتی را فراهم کند :
1-    وضو بگیرد
2-    غسل کند (در صورتی که جنب و. . . است)
3-    لباس وبدن خود را از نجاسات (مثل خون،بول و . . .)پاک گرداند
4-    مکانی پاک را برای سجده فراهم کند»  .
اسلام عباداتی دارد که دارای دو جنبه است :یکی بعد عبادی آن که موجب تقرب انسان به خدا و کمال معنوی او می شود ودوم بعد بهداشتی ودرمانی آن که آثار مفیدی در محیط اجتماعی و یا شخصی انسان دارد و سلامت انسان را تامین می کند . نماز ،وضو،غسل،روزه و . . . از این قبیل عبادات هستند .
ودر اینجا به بررسی جنبه های بهداشتی وضو وغسل که جزء این عبادات و از مقدمات نماز هستند پرداخته می شود .
وضو
«وضو در لغت به معنای بسیار پاکیزه شده و شرعاً یعنی شستشوی مخصوص که شرط صحت نماز و طواف و موجب جواز مس کتابت قرآن و اسماء مقدسه است »  
قرآن کریم در مورد دستور وضو می فرماید :
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ .....مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»  
«ای کسانی که ایمان آورده اید،چون به (عزم)نماز برخیزید ،صورت و دستهایتان را تا
آرنج بشویید و سر و پاهای خودتان را تا برآمدگی پیشین (هر دو پا ) مسح کنید . . . .
خدا نمی خواهد بر شما تنگ بگیرد ،لیکن می خواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام گرداند،باشد که سپاس ( او) بدارید.»
«وضو دارای دو فایده روشن است :فایده بهداشتی وفایده اخلاقی ومعنوی ،از نظر بهداشتی شستن صورت و دستها آن هم پنج بار و یا لااقل سه بار در شبانه روز، اثر قابل ملاحظه ای در نظافت بدن دارد ،مسح کردن بر سر و پشت پاها که شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست تن است ،سبب می شود که این اعضا را نیز پاکیزه بداریم وتماس آب با پوست بدن اثر خاصی در تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک دارد و از نظر اخلاقی ومعنوی چون با قصد قربت وبرای خدا انجام می شود اثر تربیتی دارد . مخصوصاً چون مفهوم کنایی آن این است که از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام برمی دارم موید این فلسفه اخلاقی و معنوی است . »  
در روایتی از امام رضا (ع)نقل شده که در مورد حکمت وضو فرمودند :
«لِاَنَّهُ یَکُونُ العَبدُ طَاهِراً اِذَا قَامَ بَینَ یَدَیِ الجَبَّارِ عِندَ مُنَاجَاتِهِ اِیَّاهُ ،مُطیعاً لَهُ فِیمَا اَمَرَهُ ،َنقِیّاً مِنَ الأدنَاسِ وَالنَّجَاسَهِ ،مَعَ مَا فِیهِ مِن ذَهَابِ الکَسَلِ وَ طَرَدِ النُّعَاسِ ،وَتَزکِیَهِ الفُوادِ لِلقِیامِ بَینَ یَدَیِ الجَبَّارِ»  
«برای اینکه بنده وقتی برای مناجات با خداوند جبار در برابر او می ایستد ،پاک باشد ،فرمان او را اطاعت کرده باشد و از آلودگی ها و نجاست پاکیزه باشد ،به علاوه اینکه وضو باعث از بین رفتن حالت کسالت و زدودن خواب آلودگی و پاک ساختن دل برای ایستادن در حضور خدای جبار می شود »
امام باقر (ع)وضو را معیاری برای شناخت اطاعت و معصیت خدا معرفی کرده و می‌فرمایند :
«اِنَّمَا الوِضُوءُ حَدَّ مِن حُدُودِ اللهِ ،لِیَعلَمَ اللهُ مَن یُطیعُهُ وَ مَن یَعصیهِ»
«وضو در حقیقت حدی از حدود خداست تا اینکه خداوند بداند چه کسی از او فرمان می‌برد و چه کسی نافرمانیش می کند »
برخی از صاحب نظران در مورد وضو حکمت هایی بیان کرده اند که برخی از آن ها عبارتند از :
1-    دست و صورت که غالباً در معرض میکروبهای مختلف می باشد واجب شد که در هر روز چند مرتبه با عنوان وضو شسته شود به طوری که آب به پوست برسد و چربی و کثیفی ها را رفع نماید زیرا غیر از اعضای وضو زیر لباس است و کمتر آلوده به میکروب و کثافات محیط می شود .
2-    پیش از این گمان می کردند ورود میکروب به داخل بدن منحصر به سوراخ های بدن (مثل دهان)است ولی اخیراً ثابت شده است که ممکن است میکروب از سطح پوست نیز وارد بدن شود و چون دست و صورت بیشتر در معرض آلودگی ها واقع می شود دستور به شستن داده شد و در پا وسر به مسح اکتفا شده تا موجب سختی نشود .
3-    در مسح سر و پا اگر مانعی باشد صحت مسح سر و پا از بین بردن مانع است در نتیجه نظافت محل سر و پا هم تحقق می یابد و این خود یک نکته بهداشتی است .
4-    ماساژ دادن به روشهای مختلف خاصیت و فوائد فراوانی برای بدن دارد که وضو نیز همان خاصیت ماساژ را دارا می باشد زیرا وقتی به سطح اعضا ی وضو آب سرد رسید و محل آن سرد شد برای حفظ درجه حرارت طبیعی بدن و جبران حرارت از دست رفته ی اعضای وضو ، دستگاه گردش خون به فعالیت سریع مشغول می شود تا درجه حرارت بدن متعادل شود و در نتیجه نشاط و سلامتی وتعدیل در دستگاه دوران خون که مهمترین عضو بدن است به وجود آید و بهداشت بدن را تامین می نماید.» 1
یکی از پزشکان در مورد وضو می نویسد:«اگر دست آوردهای علمی جدید را درباره بهداشت پوست مورد مطالعه قرار دهیم به عمق اهمیت تشریع وضو و طهارت در قرآن پی خواهیم برد .
بهداشت پوست در درجه اول به تظافت و شستشوی بدن ،به ویژه قسمتهای باز آن متمرکز است نظافت مستمر پوست برای باز ماندن سوراخ های غدد عرقی وچربی امری حیاتی است به طوری که لازم می شود هر فرد روزانه حداقل دو بار دست وصورت و گردن خود را بشوید»2
ودر مورد برخی از فوایدهای بهداشتی وضو نوشته اند :«پیشگیری از ابتلاء به بسیاری از بیماری های گوارشی  به دلیل آلودگی های دستها عارض می شود . مهمترین این بیماریها ،بیماری های عفونی (مثل وبا،تیفوئید،التهاب معدوی ،مسمومیتهای غذایی)معروفند.
تاثیر مثبت بر فعالیت دستگاه گردش خون ونشاط یافتن شخص به دلیل تحریک اعصاب و ماساژ اعضای بدن ،زدودن آلودگی های بدن و فراهم شدن شرایط مساعد برای فعالیت پوست .»1
یکی از صاحب نظران دیگر می نویسد :«دست و صورت که غالباً در معرض مزاولت و مباشرت با کثافات و میکروبهای مختلف می باشند در هر روزی چند مرتبه واجب شد به واسطه وضو شسته شود ،به طوری که آب به بشره  برسد ،رفع چربی و کثافات و موانع وصول آب را بنماید ،تا از ضرر میکروبهای آن مصون ماند و نظافت اجباری حاصل شود واستنشاق جلدی از مسامات بشره میسر گردد. غیر از اعضای وضو ،باقی اعضای بدن زیر لباس است و کمتر آلوده به میکروب و کثافات محیط می شود و لهذا این تکلیف مکرر و مداوم در همه روز و شب ،ویژه تنظیف اعضاء وضو گردید تا مسامات باز شود و میکروبها مرتفع گردد و استنشاق جلدی در همه این اعضا حاصل شود .
سابقا گمان می کردند ورود میکروب در داخل بدن منحصر به ثقب (سوراخ)مخرج ومدخل (مثل دهان)بدن است . اخیراً به ثبوت رسیده که ممکن است میکروب از همان مسامات جلدی وارد بدن می شود .
چون دست وصورت بیشتر در معرض کثافات واقع (می شود )وپا و سر کمتر است لهذا در سر و پا به مسح تنها اکتفا شد تا موجب حرج نشود .

پایان نامه

برای دیدن ادامه مطلب از لینک زیر استفاده نمایید

سفارش پایان نامه

نقشه